چرا با بالا رفتن سن، خروپف تشدید می‌شود؟

maryam01
گر در حالت عادی نفس‌تان صدای خس‌خس داده یا موقع بریدن الوار نفس‌تان تند شده و صدای خس‌خس می‌شنوید، خروپف شما نه تنها برای خانواده آزاردهنده است، بلکه می‌تواند نشانه‌ی بیماری هم باشد و به احتمال زیاد با بالا رفتن سن، بدتر و وخیم‌تر می‌شود.

اگر در حالت عادی نفس‌تان صدای خس‌خس داده یا موقع بریدن الوار نفس‌تان تند شده و صدای خس‌خس می‌شنوید، خروپف شما نه تنها برای خانواده آزاردهنده است، بلکه می‌تواند نشانه‌ی بیماری هم باشد و به احتمال زیاد با بالا رفتن سن، بدتر و وخیم‌تر می‌شود.
دلایل نگرانی
حدود ۴۰ درصد مردان بزرگسال و ۲۴ درصد از زنان بزرگسال جز افرادی هستند که خرخر جزو عادات همیشگی‌شان است. در حالی‌که خروپف برای سایر اعضای خانواده بسیار آزاردهنده است، از طرفی می‌تواند نشانگر برخی بیماری‌ها هم باشد. در حالی که برخی تحقیقات، خروپف را به عنوان خطر احتمالی تصلب شرایین سرخرگی می‌دانند، سایر تحقیقات هنوز نتوانسته‌اند تأثیران مغایر با این یافته‌ها و مربوط به سلامت را ثابت کنند.
چرا خروپف با بالا رفتن سن تشدید می‌شود؟
با بالا رفتن سن، وزنمان زیاد می‌شود. معمولا این افزایش وزن و حجم در اطراف گردن هم خود را نشان می‌دهد و در نتیجه مجرای گلو، تنگ‌تر می‌شود و این به خروپف می‌انجامد. برای مردان، تشخیص بزرگ‌تر شدن دور گردنشان هنگام پوشیدن پیراهن راحت‌تر است. این افزایش، خطر اختلالات خوابی و بیماری‌های مزمن را هم زیاد می‌کند.
یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی داروی پردنیزون، که برای درمان التهاب مفاصل، آرتروز و سایر بیماری‌های مربوط به سلامت استفاده می‌شود افزایش وزن است. بنابراین افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند ناخودآگاه عادت خروپف‌تان تشدید می‌شود. از طرفی با بالا رفتن سن، حجم عضلات کاهش یافته و عضلات نرم گلو می‌توانند باعث بدتر شدن خروپف شوند.
در زنان هم تغییرات هورمونی و کاهش میزان استروژن می‌تواند به خروپف بینجامد. چرا که استروژن باعث محافظت از حجم عضلات در مجراهای هوایی گلو می‌شود. مسدود شدن مجراهای هوایی می‌تواند نشانه‌ی اختلالات خوابی خطرناکی مانند تنگی‌نفس در خواب باشد. افرادی که این مشکل را دارند باید برای تشخیص این مشکل به پزشک مراجعه کنند تا در صورت لزوم به متخصص معرفی شوند.
(منبع: medicinenet)

تمرین های زبانی چگونه خروپف را کاهش می دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ