دوره‌‌ کمون یا نهفتگی کزاز چیست؟

maryam01
دوره‌ی نهفتگی بیماری کزاز، به بازه‌ی زمانی بین تماس با باکتری و ایجاد یک زخم آلوده و بروز نخستین علائم بیماری گفته می‌شود که بین دو روز تا دو ماه است. علائم و نشانه‌های کزاز در طول یک بازه‌ی یک تا هفت روزه، گرفتگی‌های شدید عضلانی که به خاطر توکسینِ کزاز در اطراف یک زخم رخ داده می‌تواند به سایر نقاط بدن سرایت پیدا کرده و منجر به گرفتگی آنها هم بشود. استراحت ناکافی، سردرد و حساسیت از علائم شایع آن هستند. نوروتوکسین‌ کزاز باعث می شود که عضلات دچار هم‌کشی شدید مداومی بشوند. این بیماری بر روی تمام عضلات بدن تأثیر می‌گذارد از جمله عضلات اصلی که در تنفس طبیعی نقش حیاتی دارند. وقتی عضلات تنفسی قدرت خود را از دست می‌دهند، تنفس دچار مشکل شده یا حتی غیرممکن می‌شود و می‌تواند به مرگ بیانجامد.

دوره‌ی نهفتگی بیماری کزاز، به بازه‌ی زمانی بین تماس با باکتری و ایجاد یک زخم آلوده و بروز نخستین علائم بیماری گفته می‌شود که بین دو روز تا دو ماه است.
علائم و نشانه‌های کزاز
در طول یک بازه‌ی یک تا هفت روزه، گرفتگی‌های شدید عضلانی که به خاطر توکسینِ کزاز در اطراف یک زخم رخ داده می‌تواند به سایر نقاط بدن سرایت پیدا کرده و منجر به گرفتگی آنها هم بشود. استراحت ناکافی، سردرد و حساسیت از علائم شایع آن هستند.
نوروتوکسین‌ کزاز باعث می شود که عضلات دچار هم‌کشی شدید مداومی بشوند. این بیماری بر روی تمام عضلات بدن تأثیر می‌گذارد از جمله عضلات اصلی که در تنفس طبیعی نقش حیاتی دارند. وقتی عضلات تنفسی قدرت خود را از دست می‌دهند، تنفس دچار مشکل شده یا حتی غیرممکن می‌شود و می‌تواند به مرگ بیانجامد.
آیا کزاز مسری است؟
کزاز مسری نیست. در واقع این باکتری از فرد دیگری که به آن آلوده شده به دیگران منتقل نمی‌شود. این بدان معناست که تماس با افرادی که حامل آن هستند مشکلی نخواهد داشت.
راه‌های درمانی کزاز
اگر باکتری کزاز به یکی از عضلات تنفسی فرد نفوذ کرده باشد، در بیمارستان بستری شده و با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و تخلیه‌ی مواد زائد ناشی از این بیماری تحت درمان قرار می‌گیرد. در واقع روش درمانی از طریق توقف تولید توکسین، خنثی‌سازی تأثیر آن و کنترل گرفتگی عضلانی انجام می‌شود. معمولا برای گرفتگی عضلات، مسکّن تجویز می‌شود. این نوع گرفتگی عضلانی می‌تواند باعث تهدید زندگی فرد شود. در برخی موارد شدید تنفسی هم از دستگاه تنفس برای اکسیژن‌رسانی استفاده می‌شود.
(منبع: mayoclinic)

‌‌چه زمانی و به چه علت به واکسن کزاز نیاز داریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ