استفاده از ویروس هرپس در درمان سرطان سر و گردن

maryam01
در یک مطالعه بالینی که توسط موسسه تحقیقات سرطان (ICR) و موسسه خیریه رویال مارسدن انجام شد، پزشکان دریافتند که می‌توان از ژنتیک مهندسی شده ویروس هرپس جهت کمک به درمان سرطان سر و گردن استفاده کرد. ویروس هرپس که به عنوان ”انکو وکس“ شناخته می‌شود، به نحوی اصلاح و تعدیل شده تا در داخل سلول‌های سرطانی بیمار تکثیر شود. این ویروس پس از ورود به داخل سلول‌ها باعث از هم پاشیدن و از بین رفتن سلول‌های سرطانی شده و پروتئینی تولید می‌کند که محرک سیستم ایمنی بدن بیمار خواهد بود. پزشکان دوز مشخصی از ویروس هرپس را به داخل غدد لنفاوی سرطانی 17 بیمار تزریق کردند؛ بیماران علاوه بر تزریق، تحت رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار گرفتند. با اسکن سر و گردن بیماران مشخص شد که حجم تومور در 14 بیمار (82.3%) کاهش یافته است.

در یک مطالعه بالینی که توسط موسسه تحقیقات سرطان (ICR) و موسسه خیریه رویال مارسدن انجام شد، پزشکان دریافتند که می‌توان از ژنتیک مهندسی شده ویروس هرپس جهت کمک به درمان سرطان سر و گردن استفاده کرد.
ویروس هرپس که به عنوان ”انکو وکس“ شناخته می‌شود، به نحوی اصلاح و تعدیل شده تا در داخل سلول‌های سرطانی بیمار تکثیر شود. این ویروس پس از ورود به داخل سلول‌ها باعث از هم پاشیدن و از بین رفتن سلول‌های سرطانی شده و پروتئینی تولید می‌کند که محرک سیستم ایمنی بدن بیمار خواهد بود.
پزشکان دوز مشخصی از ویروس هرپس را به داخل غدد لنفاوی سرطانی 17 بیمار تزریق کردند؛ بیماران علاوه بر تزریق، تحت رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار گرفتند. با اسکن سر و گردن بیماران مشخص شد که حجم تومور در 14 بیمار (82.3%) کاهش یافته است. در 93% از بیماران نیز اثری از تومور سرطانی در غدد لنفاوی مشاهده نشد. پس از گذشت 29 ماه، 82.4% از بیماران از سرطان جان سالم به در بردند. تنها 2 بیمار سرطانی شرکت‌کننده در این مطالعه، دچار عود شدند.
به گفته دکتر کوین هارینگتون، پژوهشگر اصلی موسسه تحقیقات سرطان و موسسه رویال ماسدن، حدود 35 تا 55 درصد از بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی و رادیوتراپی قرار می‌گیرند، در طول دو سال دچار عود می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که نتایج این تحقیق بسیار مطلوب هستند. این مطالعه بر روی بیماران اندکی انجام شده است. بنابراین نتایج آن باید با احتیاط تفسیر شوند. اما سطح بالای واکنش تومور باعث شد تصمیم بگیریم این دارو را در سطح وسیع‌تر در آزمایشات بالینی مرحله 3 به کار ببریم.
(منبع: medicinenet)

شیوع سرطان سروگردن در کشور

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ