درمان غیرجراحی ناباروری ناشی از واریکوسل در مردان

maryam01
واریکوسل به اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی در بالای بیضه‌ها اشاره دارد که موجب آتروفی (تحلیل رفتن) بیضه می‌شود. در صورتی که رگ‌های بیضه سالم باشند، جریان یک طرفه خون از بیضه و اسکروتوم به سمت قلب برقرار خواهد بود. در افراد مبتلا به واریکوسل، این جریان دچار اختلال شده و باعث بزرگ شدن رگ‌های بیضه می‌شود. برخی از متخصصان معتقدند که افزایش دمای ناشی از اختلال جریان خون در این رگ‌ها باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها و تحرک آنها در مردان مبتلا به واریکوسل می‌شود. در واقع، ابتلا به واریکوسل باعث شده است که 30 درصد از زوجین از داشتن فرزند محروم شوند. رگ‌های بیضه شامل دریچه‌های یک طرفه‌ای هستند که موجب بازگشت جریان خون از بیضه و اسکروتوم به سمت قلب می‌شوند. اگر این دریچه‌ها به درستی عمل نکنند، جریان خون دچار اختلال شده و رگ‌های اطراف بیضه در اسکروتوم بزرگ می‌شوند.

واریکوسل به اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی در بالای بیضه‌ها اشاره دارد که موجب آتروفی (تحلیل رفتن) بیضه می‌شود. در صورتی که رگ‌های بیضه سالم باشند، جریان یک طرفه خون از بیضه و اسکروتوم به سمت قلب برقرار خواهد بود. در افراد مبتلا به واریکوسل، این جریان دچار اختلال شده و باعث بزرگ شدن رگ‌های بیضه می‌شود. برخی از متخصصان معتقدند که افزایش دمای ناشی از اختلال جریان خون در این رگ‌ها باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها و تحرک آنها در مردان مبتلا به واریکوسل می‌شود. در واقع، ابتلا به واریکوسل باعث شده است که 30 درصد از زوجین از داشتن فرزند محروم شوند.
رگ‌های بیضه شامل دریچه‌های یک طرفه‌ای هستند که موجب بازگشت جریان خون از بیضه و اسکروتوم به سمت قلب می‌شوند. اگر این دریچه‌ها به درستی عمل نکنند، جریان خون دچار اختلال شده و رگ‌های اطراف بیضه در اسکروتوم بزرگ می‌شوند. این معضل به عنوان واریکوسل شناخته می‌شود. این بیماری توسط یک اورولوژیست و از طریق جراحی درمان می‌شود. جراح در این عمل رگ‌های بیضه را می‌بندد.
آمبولیزاسیون واریکوسل، که یک درمان غیرجراحی است توسط رادیولوژیست انجام می‌شود. این متد درمانی به اندازه عمل جراحی موثر است، اما از خطر و درد کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌تری برخوردار است. بیمارانی که به دنبال انجام جراحی هستند، می‌توانند از یک متخصص رادیولوژی مشورت بگیرند تا از تاثیر عمل جراحی اطمینان پیدا کنند. بیماران می‌توانند از پزشک خود معرفی‌نامه گرفته و به یک متخصص مراجعه کنند تا پاسخ سوالات و ابهامات خود را به طور کامل دریافت کنند.
(منبع: medicinenet)

علت و درمان ناباروری مردانه چیست ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ