کشف یک داروی جدید برای توقف پیشرفت ام‌اس

maryam01
محققان دانشگاه مونترال کانادا موفق به کشف یک داروی جدید برای توقف پیشرفت بیماری ام‌اس شده‌اند. مولکول‌های کششی سلول ملانوما به یاخته‌های خونی اجازه می‌دهند که از سد خونی مغزی عبور کرده و وارد سیستم عصبی مرکزی شوند تا یک عنصر حیاتی را تشخیص دهند که افراد مبتلا به ام‌اس را ناتوان می‌سازد. محققان در مطالعات خود به نتایج امیدوار کننده‌ای دست یافتند. آزمایش‌های انجام شده روی انسان همانند آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که مولکول‌های کششی سلول ملانوما می‌توانند مسدود شده و شروع بیماری ام‌اس را به تاخیر بیاندازند و پیشرفت این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند. دکتر الکساندر پرات، استاد دانشکده علوم اعصاب دانشگاه مونترال، در این باره می‌گوید: ”ما با کشف یک روش درمانی جدید، موفق شده‌ایم که با کاهش میزان ناتوانی بیماران و کنترل روند پیشرفت بیماری، کیفیت زندگی مبتلایان به ام‌اس را متحول سازیم. “

محققان دانشگاه مونترال کانادا موفق به کشف یک داروی جدید برای توقف پیشرفت بیماری ام‌اس شده‌اند. مولکول‌های کششی سلول ملانوما به یاخته‌های خونی اجازه می‌دهند که از سد خونی مغزی عبور کرده و وارد سیستم عصبی مرکزی شوند تا یک عنصر حیاتی را تشخیص دهند که افراد مبتلا به ام‌اس را ناتوان می‌سازد.
محققان در مطالعات خود به نتایج امیدوار کننده‌ای دست یافتند. آزمایش‌های انجام شده روی انسان همانند آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که مولکول‌های کششی سلول ملانوما می‌توانند مسدود شده و شروع بیماری ام‌اس را به تاخیر بیاندازند و پیشرفت این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند.
دکتر الکساندر پرات، استاد دانشکده علوم اعصاب دانشگاه مونترال، در این باره می‌گوید: ”ما با کشف یک روش درمانی جدید، موفق شده‌ایم که با کاهش میزان ناتوانی بیماران و کنترل روند پیشرفت بیماری، کیفیت زندگی مبتلایان به ام‌اس را متحول سازیم. “
هیچ روش درمانی مشخصی برای بیماری ام‌اس وجود ندارد؛ این بیماری، یک مریضی عصبی پیش‌رونده است که در نهایت منجر به فلج شدن، از دست رفتن بینایی، بی‌حسی و عدم تعادل بیمار در حین راه رفتن می‌شود.
در بسیاری از کشورها، ام‌اس علت اصلی ناتوانی غیرترومایی در میان بزرگسالان است. برخی از افراد مبتلا به ام‌اس در طول عمر خود چندان ناتوان نمی‌شوند؛ با این حال، 60٪ از آنها معمولا پس از گذشت 20 سال از آغاز علائم، در راه رفتن با مشکل مواجه می‌شوند.
برآوردها حاکی از آن است که حدود 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به ام‌اس مبتلا هستند. این بیماری در کانادا زندگی بیش از 75 هزار نفر را تحت تاثیر خود قرار داده است. ام‌اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود آسیب می‌رساند. در بیماران مبتلا به ام‌اس، سیستم ایمنی به بافت‌های سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و بر مغز، نخاع و عصب بینایی اثر می‌گذارد.
(منبع: mayoclinic)

چه‌کار کنیم که ام‌اس نگیریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ