آیا احتمال دیابت در زنانی که سندروم تخمدان پلی ‌کیستیک دارند، بیشتر است؟

maryam01
زنانی که به بیماری سندروم تخمدان پلی ‌کیستیک (PCOS) مبتلا هستد – بیماری‌ای که بدن زن دچار عدم تعادل هورمونی می‌شود- خطر بروز دیابت در آنها بیشتر است. دانشمندان می‌گویند: هنوز مشخص نشده که «مقاومت انسولین» جزو عامل درستی از PCOS باشد و یا آن دسته از زنانی که دچار PCOS هستند نسبت به سایرین این خطر در آنها بیشتر باشد. در واقع مقاومت انسولین اختلالی است که در آن بدن انسولین تولید می‌کند اما آن را به نحو درست و مؤثری به کار نمی‌برد. وقتی افراد دچار مقاومت انسولین می‌شوند٬ گلوکز خونشان به جای آن‌که توسط سلول‌ها جذب شود افزایش یافته و این به دیابت‌ نوع ۲ می‌انجامد. در واقع مقاومت انسولین به عنوان عامل خطرزای دیابت شناخته شده و نخستین ناهنجاری قابل تشخیص در افرادی است که دیابت در آنها شدید می‌شود. محققان در ادامه به این موضوع اشاره کرده‌اند که زنانی که مشکلات سلامتی نظیر چرخه‌ی نامنظم قاعدگی داشته٬ یا موهای ضخیم در بخش‌هایی از بدن دارند و یا انواع دردها را تحمل می‌کنند معمولا به پزشکان مراجعه می‌کنند تا این مشکل‌شان را درمان کند

زنانی که به بیماری سندروم تخمدان پلی ‌کیستیک (PCOS) مبتلا هستد – بیماری‌ای که بدن زن دچار عدم تعادل هورمونی می‌شود- خطر بروز دیابت در آنها بیشتر است. دانشمندان می‌گویند: هنوز مشخص نشده که «مقاومت انسولین» جزو عامل درستی از PCOS باشد و یا آن دسته از زنانی که دچار PCOS هستند نسبت به سایرین این خطر در آنها بیشتر باشد. در واقع مقاومت انسولین اختلالی است که در آن بدن انسولین تولید می‌کند اما آن را به نحو درست و مؤثری به کار نمی‌برد. وقتی افراد دچار مقاومت انسولین می‌شوند٬ گلوکز خونشان به جای آن‌که توسط سلول‌ها جذب شود افزایش یافته و این به دیابت‌ نوع ۲ می‌انجامد. در واقع مقاومت انسولین به عنوان عامل خطرزای دیابت شناخته شده و نخستین ناهنجاری قابل تشخیص در افرادی است که دیابت در آنها شدید می‌شود.
محققان در ادامه به این موضوع اشاره کرده‌اند که زنانی که مشکلات سلامتی نظیر چرخه‌ی نامنظم  قاعدگی داشته٬ یا موهای ضخیم در بخش‌هایی از بدن دارند و یا انواع دردها را تحمل می‌کنند معمولا به پزشکان مراجعه می‌کنند تا این مشکل‌شان را درمان کند در حالی‌که آنها اصلا برای یافتن ریشه‌ی قضیه که PCOS است چک‌آپ کامل انجام نمی‌دهند. بسیاری از زنانی که PCOS دارند٬ کیست‌های کوچک بسیاری در تخمدان‌شان دیده می‌شود. این کیست‌ها چندان مضرّ نیستند اما می‌تواند به عدم تعادل هورمونی بینجامد. این افراد شدیدا در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. دانشمندان معتقدند شناسایی به موقع و درمان این بیماری می‌تواند به کنترل علائم آن و پیشگیری از بروز مشکلات طولانی‌مدت مثل بیماری‌های قلبی کمک ‌کند.
(منبع: medicinenet)

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ