راهکارهایی برای تغییر شیوه‌‌ زندگی به منظور کاهش خطر سرطان کولون

maryam01
داشتن یک شیوه‌‌ زندگی سالم- یعنی سیگار نکشیدن، عدم مصرف الکل، خوردن غذهای سالم، ورزش کردن و متعادل نگه داشتن وزن بدن می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان کولون تأثیر بسزایی داشته باشد. محققان معتقدند که می‌توان با رعایت این پنج عامل، تا حد زیادی از بروز سرطان‌های کولون پیشگیری کرد. آنها طی تحقیقاتی، ۵۵۴۸۹ مرد و زن ۵۰ تا ۶۴ ساله را در یک بازه‌ی تقریبا ۱۰ ساله مورد بررسی قرار دادند تا ببینند شیوه‌ی زندگی و عادت‌های آنها به چه نحو است. در پایان بازه‌ی ۱۰ ساله، ۶۷۸ نفر از آنها دچار سرطان کولون شده بودند. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر شرکت‌کنندگان، آن پنج دستور‌العمل گفته شده را انجام می‌دادند، ۲۳ درصد میزان شیوع سرطان کولون در آنها کمتر می‌شد و اگر همه‌ی شرکت‌کنندگان تنها یکی از آن دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کردند، میزان وقوع سرطان کولون تا ۱۳ درصد کاهش می‌یافت.

داشتن یک شیوه‌‌ زندگی سالم- یعنی سیگار نکشیدن، عدم مصرف الکل، خوردن غذهای سالم، ورزش کردن و متعادل نگه داشتن وزن بدن می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان کولون تأثیر بسزایی داشته باشد. محققان معتقدند که می‌توان با رعایت این پنج عامل، تا حد زیادی از بروز سرطان‌های کولون پیشگیری کرد.
آنها طی تحقیقاتی، ۵۵۴۸۹ مرد و زن ۵۰ تا ۶۴ ساله را در یک بازه‌ی تقریبا ۱۰ ساله مورد بررسی قرار دادند تا ببینند شیوه‌ی زندگی و عادت‌های آنها به چه نحو است. در پایان بازه‌ی ۱۰ ساله، ۶۷۸ نفر از آنها دچار سرطان کولون شده بودند. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر شرکت‌کنندگان، آن پنج دستور‌العمل گفته شده را انجام می‌دادند، ۲۳ درصد میزان شیوع سرطان کولون در آنها کمتر می‌شد و اگر همه‌ی شرکت‌کنندگان تنها یکی از آن دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کردند، میزان وقوع سرطان کولون تا ۱۳ درصد کاهش می‌یافت.
مسلما پیام این تحقیق‌، پیام و حرف تازه‌ای نیست، اما نشان می‌دهد که چگونه عوامل دخیل در شیوه‌ی زندگی می‌‌توانند با هم بر میزان وقوع سرطان کولون تأثیر بگذارند، به جای آنکه بخواهیم هر یک از آنها را جداگانه در نظر داشته باشیم.
کاملا واضح و آشکار است که اجتناب از چاقی، افزایش فعالیت‌های فیزیکی، خوردن غذاهای خاص و رژیم غذایی درست، ترک سیگار و کاهش مصرف الکل تمام آن چیزهایی است که می‌تواند به طور نسبی خطر پیشرفت سرطان کولون را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که چاقی و کم‌تحرکی هم به مشکلات انسولینی منتهی می‌شود. انسولین بالا و دیابت، از عوامل بروز سرطان کولون‌ هستند.
(منبع: mayoclinic)

سرطان روده بزرگ چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ