پولیپ بینی چیست؟

maryam01
پولیپوز بینی نوعی بیماری عفونی بوده که در قالب تومورهایی در حفرههای بینی ایجاد شده و علت آن ناشناخته است. تقریبا ۳۰ درصد بیمارانی که پولیپهای بینی دارند، تست آلرژیهای محیطی آنها مثبت است. میزان شیوع پولیپهای بینی در بچهها به خاطر فیبروز کیستی و حساسیت بیش از حد فرد به آسپیرین هم افزایش مییابد. پولیپهای بینی میتواند در کیفیت زندگی فرد اختلال ایجاد کند. اختلال در حس بویایی و گرفتگی شامه بارزترین علائم این بیماری هستند. میتوان گفت پولیپهای بینی به خاطر التهاب مزمن بینی و غشای مخاطی سینوسی رخ میدهد. التهاب مزمن باعث پررشدی غیرعادی واکنشی غشای مخاطی درون بینی شده که منجر به شکلگیری پولیپها میشود. در اینجا به ۱۰ نظریهی پاتوژنیک مربوط به پولیپ بینی و شکلگیری آن اشاره میکنیم: - نظریهی تومور خوشخیم و فیبروما - نظریهی بافتمردگی استخوان پرویزنی - نظریهی کیست غدهای

پولیپوز بینی نوعی بیماری عفونی بوده که در قالب تومورهایی در حفرههای بینی ایجاد شده و علت آن ناشناخته است. تقریبا ۳۰ درصد بیمارانی که پولیپهای بینی دارند، تست آلرژیهای محیطی آنها مثبت است. میزان شیوع پولیپهای بینی در بچهها به خاطر فیبروز کیستی و حساسیت بیش از حد فرد به آسپیرین هم افزایش مییابد. پولیپهای بینی میتواند در کیفیت زندگی فرد اختلال ایجاد کند. اختلال در حس بویایی و گرفتگی شامه بارزترین علائم این بیماری هستند. میتوان گفت پولیپهای بینی به خاطر التهاب مزمن بینی و غشای مخاطی سینوسی رخ میدهد. التهاب مزمن باعث پررشدی غیرعادی واکنشی غشای مخاطی درون بینی شده که منجر به شکلگیری پولیپها میشود. در اینجا به ۱۰ نظریهی پاتوژنیک مربوط به پولیپ بینی و شکلگیری آن اشاره میکنیم:
– نظریهی تومور خوشخیم و فیبروما
– نظریهی بافتمردگی استخوان پرویزنی
– نظریهی کیست غدهای
– نظریهی تراوش مخاطی
– نظریهی انبساط کیستی مجرای دفعی و انسداد رگی
– نظریهی انسداد
– نظریهی آماس رگهای لنفی و التهاب وریدی
– نظریهی پررشدی غیرعادی غدهای
– نظریهی شکلگیری غدهی جدید
– نظریهی انتقال یون
میزان شیوع و مرگ و میر
میزان شیوع این بیماری به طور مستقیم به جایگاه و اندازهی آنها ارتباط دارد. برخی عوامل مرتبط با آن عبارتند از:
– انسداد و گرفتگی منافذ سینوسی در اغلب مواقع رخ میدهد و به بیماریهای مزمن سینوسی میانجامد. با افزایش رشد آن، پولیپها میتواند به فرسودگی استخوان منجر شود چرا که به استخوان فشار وارد میکنند.
– گرفتگی بینی به خاطر پولیپها هم میتواند به کاهش حس بویایی و حتی از بین رفتن آن بیانجامد.
– هنوز مشخص نشده که آیا پولیپهای بینی، پولیپهایی پیشابدخیمی هستند یا نه. با این حال، ممکن است با غدههای خوشخیم پوستی اشتباه گرفته شوند که میتواند سرآغاز زخمهای بدخیم باشد.
(منبع: mayoclinic)

عوارض پولیپ بینی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
قاسم سلیمى

قاسم سلیمى

1395-02-18 - 18:56 پاسخ

اقاى محترم جنابعالى تیتر اصلیتان درمان پولیپ بدون عمل جراحیست من ان را پیدا نکردم لطف بفرمایید مرا راهنمایى بفرمایید