خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که پسر حامله‌اند

maryam01
محققان به این نتیجه رسیدند که جنین پسر بر خلاف جنین دختر، احتمال بروز تغییرات متابولیک در دوره بارداری را افزایش می‌دهد.

بر اساس یافته‌های یکی از تحقیقات اخیر که در مجله غدد درون‌ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، محققان به این نتیجه رسیدند که جنین پسر بر خلاف جنین دختر، احتمال بروز تغییرات متابولیک در دوره بارداری را افزایش می‌دهد. تصور می‌شود که دیابت دوران بارداری به دلیل مجموعه‌ای از ناهنجاری‌های متابولیک در مادر و تغییرات متابولیک موقتی در طول دوره بارداری رخ می‌دهد.
برنامه‌های بهداشت عمومی اغلب بر این مسئله تمرکز دارند که بهداشت، رفتار و فیزیولوژی یک مادر باردار بر سلامت نوزادش اثر می‌گذارند. در این مطالعه، 643 هزار نفر از زنانی که اولین فرزند خود را به دنیا آورده بودند شرکت داشتند.
بر اساس یافته‌های مطالعه حاضر، فرزند نورسیده به ما کمک می‌کند که درک بهتری از سلامت مادر داشته و احتمال شیوع بیماری‌های آتی را پیش‌بینی کنیم. یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهند که بارداری فرزند پسر، احتمال ابتلای مادر به دیابت دوران حاملگی را افزایش می‌دهد. علاوه‌براین، محققان دریافتند که این مادران پس از زایمان نیز در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌گیرند. آنها معتقدند که تغییرات متابولیک در این زنان، آنها را بیش از پیش در معرض ابتلا به دیابت دوران حاملگی قرار می‌دهد.
این مطالعه اولین و بزرگ‌ترین مطالعه‌ای است که محققان برای بررسی ارتباط بین نوزاد پسر و ابتلا به دیابت دوران حاملگی انجام داده‌اند. نمونه آماری این مطالعه از کل مادران انتاریو تشکیل شده است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که زایمان نوزاد پسر، خطر ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش داده و زنان را در بارداری‌های بعدی مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 می‌کند.
(منبع: medicinenet)

آیا دیابت بارداری به نوع دوم تبدیل می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ