دلایل بروز اختلال قطع قاعدگی در زنان دونده چیست؟

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که دچار فقدان قاعدگی می‌شوند و نمی‌توانند تخمک‌گذاری انجام دهند اغلب از کمبودهای ویتامینی خاصی رنج می‌برند.

تحقیقات نشان داده طی سال‌های اخیر، ۶۰ درصد از زنان ورزشکار دچار اختلالی به نام «عدم قاعدگی ورزشی» شده‌اند که به خاطر شدت تمرین‌ها و ورزش‌های آنها بوده است. در اینجا می‌خواهیم برخی علل این اختلال را بررسی کنیم.
استروژن
سه هورمن در بدن نقشی بسیار حیاتی در چرخه‌ی سلامت ما ایفا می‌کنند: استروژن، تستسترون و پروژسترون. استروژن درست پیش از تخمک‌گذاری به اوج فعالیت خود می‌رسد، یعنی مرحله‌ی آزاد شدن تخم از یکی از تخمدان‌ها. استروژن، کلید اصلی باروری است. در واقع اگر بدنتان به اوج فعالیت استروژنی خود نرسد، نمی‌تواند تخم را آزاد کرده و تخمک‌گذاری انجام دهد و در نتیجه دچار قاعدگی نمی‌شوید چرا که هیچ تخمی در رحِم وجود ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که دچار فقدان قاعدگی می‌شوند و نمی‌توانند تخمک‌گذاری انجام دهند اغلب از کمبودهای ویتامینی خاصی رنج می‌برند. برای آنکه کمبود استروژن خود را جبران کنید، باید غذاهایی بخورید که سرشار از روی باشد مانند آجیل، گیاهان دانه‌دار و ماهی، ویتامین B6 (که در تخم مرغ، مرغ و برنج قهوه‌ای وجود دارد) و مکمل‌های حاوی منیزیم.
هرآنچه را که می‌شنوید باور نکنید
سخت‌ترین چیز برای زنانی که دچار این اختلال می‌شوند شنیدن این حرف است که: من درباره‌ی این مشکل با دکترم صحبت کردم، اینکه در چهار سال اخیر دچار قاعدگی نشده‌ام کاملا طبیعی است، هر وقت ورزش را کنار بگذارم این مسئله به روال عادی خود برمی‌گردد». وقتی چرخه‌ی قاعدگی شما از بین می‌رود یا متوقف می‌شود، علتش آن است که بدن شما انرژی لازم برای تخمک‌گذاری ندارد.
مواد مغذی
حقیقت تأسف بار این است که بسیاری از زنان دونده دچار این باور غلط می‌شوند که هرچه لاغرتر باشند، می‌توانند سریعتر بدوند. در واقع در این مرحله، میزان کالری‌های بدنتان کم می‌شود. هرچند این مسئله تنها علت فقدان قاعدگی محسوب نمی‌شود، اما عدم تغذیه‌ی مناسب و تمرینات اجباری می‌تواند جزو این عوامل باشد. بسیاری از زنان دونده نمی‌توانند این مسئله را تشخیص دهند که به اندازه غذا نمی‌خورند.
(منبع: medicinenet)

راهکارهای غذایی برای زنان مبتلا به آمنوره

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ