تاثیر گردو در درمان گواتر

maryam01
گواتر در بسیاری از موارد مورد غفلت قرار می‌گیرد، چون در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد. حتی زمانی که گواتر شروع به بزرگ شدن می‌کند، ممکن است فکر کنید در حال چاق شدن هستید.

گواتر به تورم غده تیروئید در قسمت جلویی گردن اشاره دارد. گواتر گاها آن‌قدر بزرگ می‌شود که کاملا قابل تشخیص است. این عارضه در برخی موارد به درمان فوری نیاز دارد، چون ممکن است مانع از بلعیدن و صحبت کردن شود. گواتر معمولا به علت تضعیف عملکرد تیروئید رخ می‌دهد. گردو یک ماده غذایی مغذی و سالم است که مانند داروهای مورد استفاده برای کم کاری تیروئید، از فعالیت بیش از اندازه تیروئید جلوگیری می‌کند. اگر متوجه هرگونه تورم غیر طبیعی در ناحیه گردن شدید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
علت شیوع گواتر
کمبود ید شایع‌ترین علت ابتلا به گواتر در سراسر جهان است. بدون ید، غده تیروئید قادر به تولید هورمون‌های کافی نخواهد بود؛ هرچند گواتر پیش از بروز اختلالات تیروئید نیز قابل تشخیص است. کمبود ید که اغلب به علت عدم مصرف سبزیجات کافی در رژیم غذایی رخ می‌دهد، شایع‌ترین عامل شیوع گواتر در جهان است. عفونت، تومور، کیست، قرار گرفتن در معرض تشعشعات، عدم تعادل هورمونی به علت بارداری یا بلوغ و اختلالات تیروئید نیز از جمله عواملی هستند که باعث گواتر می‌شوند.
علائم گواتر
گواتر در بسیاری از موارد مورد غفلت قرار می‌گیرد، چون در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد. حتی زمانی که گواتر شروع به بزرگ شدن می‌کند، ممکن است فکر کنید در حال چاق شدن هستید. گواتر علاوه بر تورم گردن، با احساس تنگی در گلو، سرفه‌های خشک و مشکلات تنفسی همراه است. علائم بزرگ شدن گواتر پیش‌رونده مشابه علائم واکنش‌های آلرژیک یا آسم هستند؛ بیماران اغلب احساس می‌کنند چیزی در گلویشان گیر کرده است.
(منبع: mayoclinic)

آیا خوردن کلم ‌پیچ باعث گواتر می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ