آدامس های قاچاق با سلامت‌تان چه می‌کند؟

sara66
گاهی آنقدر از دیدن قیمت‌های ارزان خوراکی ها ذوق‌زده می‌شوید که فراموش می‌کنید نگاهی هم به تاریخ مصرف بیندازید. گاهی قیمت ارزان می تواند نشانه‌ای باشد که این محصولات قاچاق هستند، از تاریخ مصرف‌شان گذشته یا نزدیک به اتمام است.

از میان آدامس‌ها و بیسکوییت‌های خارجی کدام تاریخ مصرف گذشته و کدام قابل اعتمادند؟

آدامس های قاچاق با سلامت‌تان چه می‌کند؟

الو دکتر: حتما شما هم با تبلیغ انواع آدامس، شکلات و بیسکوییت روبه‌رو شده‌اید که در مترو، اتوبوس و… با قیمت ارزان به فروش می‌رسند. گاهی آنقدر از دیدن قیمت‌ها ذوق‌زده می‌شوید که فراموش می‌کنید نگاهی هم به تاریخ مصرف بیندازید. گاهی قیمت ارزان می تواند نشانه‌ای باشد که این محصولات قاچاق هستند یا از تاریخ مصرف‌شان گذشته یا نزدیک به اتمام است. درست مثل خبری که چندی پیش در ایسنا منتشر شد با این موضوع که حجم زیادی آدامس، بیسکوییت و شکلات از طریق قاچاق به کشور وارد شده که تاریخ مصرف آن ها گذشته و یا تاریخشان نزدیک به اتمام است. همین موضوع دغدغه ما شد تا با جمشید مغازه‌ای، رییس انجمن صنفی صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات و دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه درباره چند و چون جریان به گفت‌وگو بنشینیم. اگر عاشق تنقلات هستید و برای‌تان فرقی نمی‌کند محصول داخلی بخرید یا خارجی یا حتی قاچاق، این گزارش را از دست ندهید.

سارا میرشجاعی

چه خطراتی در کمین است؟

دکتر ایمانی درباره مضرات مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته به مجله سیب سبز می‌گوید: مهم‌ترین عارضه مصرف مواد غذایی فاسد، مسمومیت غذایی است که با علائم گوارشی شناخته می‌شود. حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و… ازجمله علائم مسمومیت غذایی است. به‌علاوه در برخی افراد مصرف مواد غذایی باعث سردرد و سرگیجه می‌شود. اینها جزء عوارض کوتاه‌مدت مصرف مواد غذایی فاسد است که ممکن است سریع بروز یابد. اما برخی دیگر از عوارض هم وجود دارد که بر اثر مصرف طولانی‌مدت مواد غذایی تاریخ گذشته ممکن است بروز یابد. وقتی فرد ماده غذایی فاسد یا نیمه فاسد استفاده می‌کند، مواد سمی در بدن تجمع می‌یابد. تجمع مواد مضر در بدن هم می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع سرطان‌ها خصوصا سرطان‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های  تنفسی حتی و بیماری‌های پوستی (مثلا ایجاد لک، تیرگی و کدر شدن پوست و…) را افزایش دهد. شرایط زندگی، آب‌و‌هوا، آلودگی‌ها و تجمع مواد مضر در بدن، همه و همه دست‌به‌دست هم می‌دهد تا بدن انسان‌ها فرسایش یابد.

می توانید ادامه این گزارش را در شماره 145 مجله «سیب سبز» که از 17 آبان روی کیوسک است، بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ