آیا استرس مادر در دوران بارداری بر رشد حرکتی کودک اثر می‌گذارد؟

maryam01
. مطالعات پیشین نشان می‌دهند که استرس مادر در دوران بارداری خطرات زیادی برای کودک دارد؛ افزایش خطر پوسیدگی دندان و افزایش خطر ابتلا به آسم از جمله عوارضی است که گریبان‌گیر کودک خواهند شد. اما تا به امروز، مطالعات اندکی در رابطه با تاثیر استرس مادر در دوران بارداری بر رشد حرکتی کودک انجام گرفته است.

نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه نوتردام استرالیا و موسسه کودکان تله‌تون به انجام رسیده، در نشریه رشد کودک منتشر شده است. مطالعات پیشین نشان می‌دهند که استرس مادر در دوران بارداری خطرات زیادی برای کودک دارد؛ افزایش خطر پوسیدگی دندان و افزایش خطر ابتلا به آسم از جمله عوارضی است که گریبان‌گیر کودک خواهند شد. اما تا به امروز، مطالعات اندکی در رابطه با تاثیر استرس مادر در دوران بارداری بر رشد حرکتی کودک انجام گرفته است. محققان حاضر در این مطالعه به منظور کسب اطلاعات بیشتر به ارزیابی ۲ هزار و ۹۰۰ مادر استرالیایی عمدتا سفید پوست پرداختند. در هفته ۱۸ام از دوران بارداری، پرسشنامه‌ای در اختیار مادران قرار داده شد تا در آن به عوامل استرس‌زای پیش روی خویش از قبیل مشکلات مالی، از دست دادن یک دوست یا عضو خانواده، جدایی و طلاق، مشکلات زناشویی، مشکلات بارداری، از دست دادن شغل و یا تغییر مکان اشاره کنند. این پرسشنامه در هفته ۳۴ام از دوران بارداری برای بار دوم تکمیل شد.
محققان سال‌ها بعد بررسی‌های خود را با ارزیابی کودکان ۱۰، ۱۴ و ۱۷ ساله این زنان ادامه دادند. این بررسی‌ها بر ارزیابی رشد حرکتی کودکان و هماهنگی میان حرکات متمرکز بودند. عوامل زیر در این مطالعه ارزیابی شدند:
•قدرت دست‌ها
•پرش طولی
•راه رفتن بر روی پاشنه در امتداد یک خط
•ایستادن روی یک پا
مهارت‌های حرکتی کودکان نیز با ارزیابی توانایی آنها در انتقال اشیاء از یک جعبه به جعبه دیگر، انتقال اشیاء با استفاده از یک میله و ضرب گرفتن با انگشت به مدت ۱۰ ثانیه مورد بررسی قرار داده شد.
نتایج نشان داد که کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری استرس بیشتر را تجربه می‌کنند، در طول ۳ سالی که مورد بررسی قرار می‌گرفتند، کمترین نمره را در رشد حرکتی کسب کردند. محققان می‌گویند این مساله نشان‌دهنده‌ی تجمع اثر استرس بر سیستم در حال رشد جنین است. 
(منبع: medicinenet)

داروهای ضدافسردگی بی‌خطر برای زنان باردار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ