چرا عمر مردها بعد از مرگ همسرشان کوتاه می‌شود؟

پانته آ توتونپیان
وزیر بهداشت گفت مردها طاقت از دست دادن همسرشان را ندارند و به‌طور میانگین، تنها بعد از گذشت یک سال‌ونیم از فوت همسرشان آنها هم از دنیا می‌روند. درحالی که به گفته آقای وزیر، خانم‌ها به‌طور متوسط تا 6سال‌ونیم بعد از مرگ همسرشان زنده می‌مانند، از دست دادن همسر جان آقایان را بیشتر تهدید می‌کند و چیزی نمی‌گذرد که آنها را از پا در می‌آورد. اما باوجود حرف‌های آقای وزیر، باز هم نمی‌توان گفت که سندرم قلب شکسته و غصه خوردن مردها از این تنهایی باعث مرگ‌شان می‌شود.

برخی پژوهش‌ها اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر مردها را فاش کرده‌اند و نمی‌توانیم انکار کنیم که بی‌توجهی آقایان به سلامت‌شان در تنهایی، انتخاب سبک زندگی نامناسب و گاهی حتی بی‌احتیاطی‌شان باعث چنین اتفاقی‌می‌شود.

اگر خواستگار دیگری داشته‌اید…
اگر وقتی که این مرد دل به شما بسته بود، پای خواستگار دیگری هم در میان بوده، باید انتظار کوتاه شدن عمرش را هم داشته باشید. از نظر محققان حتی اگر همسر شما در این رقابت پیروز شود و خواستگار دیگر را برای همیشه از میدان به در کند، باز هم با خطر مرگ زودرس روبه‌رو خواهد بود. به نوشته دیلی‌میل، رقابت بین مردها برای انتخاب همسر مورد علاقه‌شان عمر آنها را نسبت به خانم‌ها کمتر می‌کند. با توجه به بررسی‌ها، استرس‌های ناشی از چنین اتفاقی آقایان را در معرض مرگ زودرس قرار می‌دهد و عمرشان را کوتاه می‌کند. بررسی‌ها حاکی از این است که استرس از دست دادن فردی که یک مرد به او دل بسته آنقدر زیاد است که حتی سال‌ها بعد و پس از ازدواج هم تاثیرهای مخربش او را رها نمی‌کند و در نهایت به گرفتن جانش منتهی می‌شود. پس اگر شما هم مردی را دوست دارید، برای قلقلک دادن احساساتش از حضور خواستگار دیگری حرفی نزنید و زود بله را بگویید تا در جوانی بیوه نشوید.
اگر دست به فرمان است…
آمارهای به دست آمده در کشور ما، نشان می‌دهد که تصادف‌های رانندگی یکی از اصلی‌ترین قاتلان مردهای ایرانی هستند. براساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده آقایان دو برابر خانم‌ها در این تصادف‌ها کشته می‌شوند و رانندگی پرخطر مردها باعث می‌شود که هر سال حدود 18هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای می‌میرند. به نوشته ایسنا، وسایل نقلیه موتوری علت اصلی این مرگ‌ها هستند و باتوجه به آمار‌ها  صدمات غیرعمدی اولین علت مرگ در مردان 40 تا 44سال، سومین علت در مردان 45 تا 64سال و هشتمین دلیل در مردان بالای 65سال است. البته تنها در ایران نیست که مردهای زیادی به‌خاطر تصادفات رانندگی جان‌شان را ازدست می‌دهند. شواهد حاکی از این است که آقایان بیشتر از خانم‌ها رفتارهای پرخطر از خود نشان می‌دهند و ازجمله این رفتارها، رانندگی بدون رعایت اصول ایمنی، با سرعت غیرمجاز و در شرایط نامساعد جسمی و روانی است.

اگر توقع‌تان زیاد است…
زندگی با زنی که هیچ‌وقت از داشته‌هایش راضی نمی‌شود و از همسرش توقعات ریز و درشت بسیاری دارد، جان او را به خطر می‌اندازد. باتوجه به بررسی‌ها، جان مردهایی که همسر غرغرو دارند هم در خطر است. هلث نوشته است که غر زدن همسران و تقاضاهای بیش از اندازه آنها خطر مرگ هردوی آنها را در میانسالی دو برابر افزایش می‌دهد. به گفته محققان، درخواست‌های بیش از اندازه همسر، خانواده و دیگر اطرافیان از یک مرد و زیاد توقع داشتن از او احتمال مرگش در میانسالی را دوبرابر می‌کند و عواقبی مثل ابتلا به بیماری قلبی، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و سایر مشکلات سلامت را به‌همراه می‌آورد. از آنجا که آقایان برخلاف خانم‌ها درمورد چیزهایی که آزارشان می‌دهد با دیگران درددل نمی‌کنند، این خطر جان آنها را بیشتر از زن‌ها تهدید می‌کند و درنهایت توقع‌های بیش از اندازه اطرافیان و تقاضا‌های‌شان 34درصد خطر مرگ آقایان را بیشتر می‌کند. اگر می‌خواهید سال‌های طولانی‌تری همسرتان را در کنار خود داشته باشید، این انتظارها را کم کنید و از خانواده و دوستانش هم بخواهید که به‌خاطر حفظ جان عزیز‌شان تا این اندازه به او فشار نیاورند.

چه خطری در کمین مردان افسرده است ؟

ادامه ی این مقاله را می توانید در شماره ی 145 مجله ی سیب سبز،در روزنامه فروشی های سراسر کشور مطالعه کنید 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-08-18 - 19:40 پاسخ

زن اول من مرد سی سال داشتم لحظه ای او را فراموش نکردهام خیلی وقتها براش گریه میکنم دخترش 13 ماه وپسرش 3 سال الان 21سال میگذره فقط خدا میدونه چی کشیدم.