این ژن می‌تواند باعث سرطان پوست شود

مهرناز زاوه
گروهی از محققان با شناسایی ژن عامل سرطان پوست، به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه درمان این بیماری دست یافتند.

گروهی از محققان با شناسایی ژن عامل سرطان پوست، به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه درمان این بیماری دست یافتند. آنژیوسارکوم نوعی سرطان بدخیم سلول های اندوتلیال خون یا عروق لنفاوی است. آنژیوسارکومای جلدی نوعی سرطان پوست است که معمولا در پوست سر افرادی که سن بالایی دارند اتفاق می‌افتد و می‌تواند به سرعت متاستاز شده و در کبد، شش‌ها یا گره‌های لنفاوی گسترش پیدا کند. نرخ بقای ۵ ساله این سرطان بسیار پایین و در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است.
ژن‌های فیوژن که از انواع ژن‌های هیبریدی هستند، در نتیجه آرایش مجدد یا جهش ژنی شکل می‌گیرند. این ژن‌ها در انواع تومورهای بدخیم مانند لوسمی، تومورهای گلیونئورال پاپیلاری و زیرمجموعه‌ای از کارسینتوماتای ریه سلولی غیر کوچک مشاهده می‌شوند. محققان دانشگاه کوماموتو و دانشگاه کیتاساتوی ژاپن با مطالعه بر روی نقش ژن‌های فیوژن در شکل‌گیری تومورهای سرطانی، اثر این ژن‌ها را بر روی سلول‌های سرطانی پوست بررسی کردند. محققان توانستند از طریق توالی‌سازی ترانسکریپتوم یک ژن فیوژن منحصر به فرد را (NUP160-SLC43A3) شناسایی کنند. ژن فیوژن در ۹ نمونه از ۲۵ نمونه از بیماران مبتلا به سرطان پوست مشاهده شد و آنهایی که دارای این ژن بودند، مدت زمان بسیار کوتاهی را ما بین شروع نشانه‌ها و اولین مراجعه خود به بیمارستان گزارش کردند. این امر نشان‌دهنده پیشرفت سریع تومور است.
برای تایید اثرات ژن فیوژن جدید، سلول‌هایی که بیانگر این ژن هستند به صورت زیرپوستی در موش‌هایی که دچار نقص ایمنی بودند کاشته شدند. بعد از ۵ هفته، ایمپلنت‌ها برداشته شده و مشخص شد که مشابه آنژیوسارکومای انسانی، در این مورد نیز شکل‌گیری تومور تحریک شده است. آزمایشات بیشتر نشان داد که کاهش ژن در سلول‌های آنژیوسارکوم با تعداد کاهش‌یافته سلول‌ها انطباق دارد.
(منبع: NHS)

با انجام یک تست ۳۰ ثانیه‌ای از خطر ابتلا به سرطان پوست مطلع شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ