جلوگیری از پوکی استخوان پس از یائسگی با رژیم غذایی آسیایی

مهرناز زاوه
یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه جدید نشان می‌دهند که مصرف غذاها و مکمل‌های حاوی سویا از پوکی استخوان پس از یائسگی جلوگیری می‌کند.

یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه جدید نشان می‌دهند که مصرف غذاها و مکمل‌های حاوی سویا از پوکی استخوان پس از یائسگی جلوگیری می‌کند.
رژیم‌های غذایی آسیایی حاوی سویا نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه دارند. به طور کلی، تغییرات هورمونی رخ داده در دوران یائسگی زنان را بیش از پیش در معرض ابتلا به این عارضه قرار می‌دهد.
سویا که یک جزء اصلی از غذاهای آسیایی است، دارای موادی شیمیایی است که بسیار شبیه به هورمون زنانه استروژن عمل می‌کنند. از این رو، می‌تواند از بروز برخی از عوارض یائسگی جلوگیری کند. در این آزمایش ۲۰۰ زن را که به تازگی یائسه شده بودند به مدت شش ماه مورد بررسی قرار دادند و برای آنها قرص‌هایی تجویز کردند. به نیمی از آنها قرصی داده شد که فقط حاوی پروتئین سویا بود، در حالی که در قرص‌های گروه دیگر ۶۶ میلی گرم ایزوفلاون اضافه شده بود.
زنانی که تحت آزمایش قرص‌های حاوی ایزوفلاون قرار داشتند، از شانس کمتری برای ابتلا به پوکی استخوان برخوردار بودند. به علاوه، این گروه در مقایسه با زنانی که فقط قرص‌های حاوی پروتئین دریافت کرده بودند، شانس کمتری در ابتلا به بیماری‌های قلبی داشتند.
محققان دانشگاه هال دریافتند که قرص‌های حاوی پروتئین سویا و ایزوفلاون، گزینه‌ی موثری برای تقویت استخوان زنان یائسه هستند. به گفته محققان، سویا همانند داروهای پوکی استخوان عمل می‌کند.
۶۶ میلی‌گرم ایزوفلاون مورد استفاده در این مطالعه، معادل پیروی از یک رژیم غذایی آسیایی است که سرشار از پروتئین سویا است. در حالیکه رژیم‌های غذایی غربی تنها ۲ تا ۱۶ میلی‌گرم ایزوفلاون تامین می‌کنند.
(منبع: mayoclinic)

برای پیشگیری از پوکی استخوان چقدر کلسیم نیاز داریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-08-22 - 15:39 پاسخ

آجیل و گردو و عدس و نخود و لوبیو بستنی ا و غذاهای گرم نخورند.هندوانه بخورند.