ساخت بافت‌ تارهای صوتی در آزمایشگاه

مهرناز زاوه
تزریق کلاژن و سایر مواد می‌تواند به طور موقت این نوع آسیب‌های وارد شده به تارهای صوتی را درمان کند اما در افرادی که دچار آسیب جدی هستند، کاری از پیش نمی‌برد.

اخیرا محققان موفق شده‌اند که با موفقیت بافت‌های تارهای صوتی را در آزمایشگاه بسازند و نشان دادند که وقتی به یک حنجره‌ی آسیب‌دیده که به یک نایِ مصنوعی متصل بوده وصل شود و و آن هم بتواند هوا را از میان خود عبور دهد می‌توان با آن صداهای واقعی تولید کرد. آنها می‌گویند که این کار آنها باعث می‌شود که با طراحی این بافت‌ها بتوان تارهای صوتی آسیب دیده را در داخل حنجره تعویض کرد.
این تیم تحقیقاتی همچنین توانست نشان دهد که این بافت -که با استفاده از سلول‌های انسانی ساخته شده بود- وقتی روی موش‌هایی آزمایش شد که سیستم ایمنی آنها شبیه انسان‌ها بود، هیچ گونه نشانه‌ی عدم پذیرش این بافت در آنها مشاهده نشد.
همانطور که می‌دانید تارهای صوتی ما از بافت‌های خاصی ساخته شده‌اند که باید برای لرزش، از انعطاف‌پذیری کافی برخوردار باشند، و از طرفی آنقدر محکم و قوی بوده تا بتوانند صدها بار در ثانیه به هم برخورد کنند. این سیستم، سیستمی بسیار پیچیده بوده و ساختن از روی آن بسیار دشوار است.
آمار نشان می‌دهد حدود ۷.۵ میلیون نفر در ایالات متحده مشکل صدایی دارند. این مشکلات زمانی بروز می‌کند که عصب‌هایی که مسئول کنترل حنجره یا تارهای صوتی آنها هستند به خاطر یک سانحه آسیب ببینند و یا به خاطر جراحی، دچار عفونت ویروسی یا سرطان شوند.
پروفسور ولهام در این باره می‌گوید که تزریق کلاژن و سایر مواد می‌تواند به طور موقت این نوع آسیب‌های وارد شده به تارهای صوتی را درمان کند اما در افرادی که دچار آسیب جدی هستند، کاری از پیش نمی‌برد.
محققان برای ساخت این دستگاه از بافت‌های تارهای صوتی یک فرد بیمار و حنجره‌های چهار بیماری که آنها را برداشته بودند اما دچار سرطان نشده بودند استفاده کردند. آنها ظرف دو هفته توانستند بافت‌های محکم و انعظاف‌پذیری بسازند که دقیقا مثل تارهای صوتی طبیعی به همان میزان پروتئین داشته و خواص فیزیکی مشابه آن را داشت. آنها بعد از تحقیقاتشان دریافتند که این بافت‌ها بعد از انجام آزمایش‌هایی روی آن، توانستند یک لایه‌ی غشایی ایجاد کنند که در حالت عادی در مجراهای هوایی یافت شده و از تارهای صوتی در برابر پاتوژن‌ها محافظت می‌کند.
(منبع: NHS)

درمان بیماری التهاب حنجره با معاینه‌ به وسیله لارنگوسکوپی‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ