رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

مهرناز زاوه
چیزهایی که می‌خورید، بر سلامت پوست و موی سرتان اثر می‌گذارند. در واقع، سلامت موها در بسیاری از موارد گویای وضعیت تغذیه افراد است.

چیزهایی که می‌خورید، بر سلامت پوست و موی سرتان اثر می‌گذارند. در واقع، سلامت موها در بسیاری از موارد گویای وضعیت تغذیه افراد است. ریزش، عدم درخشش و شکنندگی موهای شما حاکی از آن هستند که مواد مغذی لازم در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.
۱.اسیدهای چرب امگا۳ یا چربی‌های سالم
این چربی‌ها باعث افزایش درخشندگی موها شده و با تغذیه فولیکول‌های مو به رشد هرچه بهتر موهای شما کمک می‌کنند. مصرف اسیدهای چرب امگا۳ نقش بسزایی در جلوگیری از ریزش مو در بیمارانی دارد که تحت شیمی درمانی هستند. در صورتی که سه بار در هفته ماهی سالمون، ماهی تن، بذر کتان و گردو بخورید، به اسیدهای چرب کافی دست خواهید یافت. این ترکیبات آلی مانع از خشک شدن پوست سر شده و در نتیجه از شکستن و تنک شدن موهای شما جلوگیری می‌کنند. برای دریافت این ترکیبات آلی می‌توانید از غلات، دانه کدو تنبل، ماست و بادام هندی استفاده کنید.
۲.پروتئین
موی شما از پروتئین تشکیل شده است؛ از این رو، اگر غذای شما از پروتئین کافی برخوردار نباشد، سلامت موهای‌تان به تدریج با مشکل مواجه خواهد شد. رشد موها نیز به مصرف این مواد مغذی بستگی دارد. شما می‌توانید با مصرف تخم مرغ، جوجه، سویا، کشک کم چرب و ماست یونانی پروتئین کافی بگیرید.
۳.ویتامین C
ویتامین C به تولید پروتئین در بدن کمک کرده و به طور غیر مستقیم بر سلامت موهای شما اثر می‌گذارد. خوردن لیمو و سایر مرکبات، سبزیجات زرد و توت فرنگی به شما کمک می‌کند ویتامین C مورد نیاز خود را دریافت کنید. اگر از خوردن توت فرنگی خسته شدید، می توانید به جای آن از کیک توت فرنگی یا نان تابه‌ای حاوی توت فرنگی استفاده کنید.
۴.ویتامین E
ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست و موی سر در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. مصرف بادام و دانه‌ی آفتابگردان به شما کمک می‌کند که ویتامین E مورد نیاز خود را دریافت کنید. خوردن سوپ بادام و کلم بروکلی نیز گزینه مناسبی برای دریافت ویتامین E است.
۵.آهن
کاهش سطح هموگلوبین در بدن باعث ریزش موی شدید می‌‌شود. شما می‌توانید با مصرف حبوبات، تخم مرغ، غذاهای دریایی و سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج از سطح هموگلوبین لازم برای بدن برخوردار شوید. توفو یک ماده غذایی حاوی سویا است که آهن لازم برای بدن را تامین می‌کند. مصرف توفو به همراه سبزیجات سرخ‌ شده به شما کمک می‌کند که آهن مورد نیاز خود را دریافت کنید.
۶.مس
مس یکی از بهترین ترکیبات آلی است که به حفظ درخشندگی و استحکام موهای شما کمک می‌کند. شما می‌توانید با دو بار مصرف دانه کنجد و قارچ در طول هفته از دریافت مس مورد نیاز بدن اطمینان یابید. افزودن قارچ به املت نیز غذای شما را به یک صبحانه کامل یا یک ناهار سبک تبدیل خواهد کرد.
۷.بیوتین
کسانی که از کمبود بیوتین رنج می‌برند، اغلب از ریزش و نازک شدن موهای خود گلایه دارند. ۳ بار در هفته مصرف زرده تخم مرغ، جگر، غلات و آرد سویا به شما کمک می‌کند که بیوتین لازم برای بدن را تامین کنید. خوردن برنج و غلات سبوس‌دار نیز گزینه خوبی است.
۸.آب
هیدراتاسیون یا رساندن مایعات کافی به بدن نقش بسزایی در بهبود عملکرد سلول‌های بدن دارد. بنابراین، تا می‌توانید آب بنوشید. نوشیدن مایعاتی مانند آب نارگیل، آب سبزیجات و آب میوه نیز موثر خواهد بود. علاوه بر کمبود مواد مغذی، برخی از داروهای تجویزی و استرس نیز به ریزش مو منجر می‌شوند. بنابراین، اگر از ریزش مو رنج می‌برید، با انجام یوگا خود را از استرس برهانید.
(منبع: dailymail)

گیاهانی که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ