نکاتی برای تجربه خواب راحت شبانه شما و نوزادتان-قسمت سوم

مهرناز زاوه
نوزادان به‌طور قابل ملاحظه‌ای وقف‌پذیرند. شما می‌توانید به فرزندتان یا بدهید که با یا بدون شما، در تخت شما و یا در تخت خودش بخوابد. پس بهتر است از همان اول روشی را انتخاب کنید که برای شما و نوزادتان مناسب‌تر است و به همان بچسبید.

نوزادان به‌طور قابل ملاحظه‌ای وقف‌پذیرند. شما می‌توانید به فرزندتان یا بدهید که با یا بدون شما، در تخت شما و یا در تخت خودش بخوابد. پس بهتر است از همان اول روشی را انتخاب کنید که برای شما و نوزادتان مناسب‌تر است و به همان بچسبید. در ادامه‌ی قسمت اول و دوم این مطلب به اشاره نکاتی می‌پردازیم که به شما و فرزندتان کمک می کند بهتر بخوابید.
۱۹.قصه گفتن
فرقی نمی‌کند که در چه ساعتی از شبانه روز باشیم؛ چه نیمه شب باشد چه نزدیک سحر، قصه گفتن می‌تواند به کودک کمک کند راحت‌تر به خواب برود. قصه گفتن با صدای ملایم علاوه بر آنکه یک سرگرمی جالب برای شما است، باعث آرام شدن کودک قبل از خواب می‌شود. قصه گفتن یکی از بهترین رسوماتی است که می‌توانید کودک را به آن عادت دهید.
۲۰.درک علائم و نشانه‌ها
به جای آنکه منتظر بمانید علائم خستگی کودک به طور آشکار بروز پیدا کنند، باید به نشانه‌های خستگی توجه کنید. کودکان قبل از خواب چشمان خود را می‌مالند و مرتب خمیازه می‌کشند. با این حال، برخی از کودکان در حین خستگی کاملا بر خلاف اکثریت عمل می‌کنند؛ مسئله‌ای که والدین آنها را نیز گمراه می‌کند. در صورتی که علائم و نشانه‌های مخصوص کودکتان را درک کنید، بهتر می‌فهمید که چه موقع وقت خواب او رسیده است.
۲۱.صحبت کردن
زمانی که نوزاد متولد می‌شود، از پیش با صدای شما آشنایی پیدا کرده است؛ در نتیجه، صدای شما تاثیر مثبتی بر روی او می‌گذارد. صحبت کردن با صدای آرام و ملایم باعث می‌شود که کودک در خواب به یک سرزمین رویایی رفته و خیالش از حضور مادر راحت باشد.
۲۲.صداهای پراکنده در محیط
نگذارید کودک اوقات خود را در سکوت سپری کند! نوزاد در رحم مادر صداهای مختلفی را می‌شنود. از این رو، سکوت در زندگی بیرون از رحم برای او چندان خوشایند نخواهد بود. برخی از نوزادان با شنیدن صدای تلویزیون یا پنکه بهتر می‌خوابند.
۲۳.ابراز عشق و علاقه
دلایل بسیاری برای ابراز علاقه به کودکان وجود دارد؛ با این حال، والدین کودک را بی بهانه در آغوش گرفته و می‌بوسند. نانسی ام. سیلوا، از اعضای آکادمی پزشکان اطفال آمریکا و متخصص اطفال در این باره می‌گوید: «ابراز عشق و علاقه به کودک باعث می‌شود احساس امنیت کند و به خوابی عمیق‌تر و طولانی‌تر فرو برود.»
۲۴.خواندن شعر و ترانه
از برامس گرفته تا بیانسه، فرقی نمی‌کند چه آهنگی را انتخاب کنید (یک کنسرت موسیقی راک هم ممکن است برای کودک حکم لالایی را داشته باشد)؛ آواز خواندن یک روش بسیار عالی برای آرام کردن کودکان دلبند شما خواهد بود. یافته‌های به دست آمده از تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که آواز خواندن به کاهش سطح استرس در کودکان منجر شده و به آنها کمک می‌کند تا بهتر بخوابند. آواز خواندن به شما نیز کمک می‌کند که آرام‌تر باشید.
۲۵.صدای خروپف
این صدای چیست؟ هیچ چیز. کودک شما به خواب رفته است. اکنون وقت آن است که ساکت باشید و از این سکوت لذت ببرید.
۲۶.زمان ایده‌آل برای خواب
خواباندن کودکی که بیش از اندازه خسته شده، یک کار غیر ممکن است. از این رو، تنظیم زمان خواب از اهمیت بسیاری برخوردار است. متخصصان معتقدند که ساعت ۶:۳۰ تا ۷ بعدازظهر بهترین زمان ممکن برای خواب کودکان کمتر از یک سال است. نانسی ام. سیلوا، از اعضای آکادمی پزشکان اطفال آمریکا و متخصص اطفال در فلوریدا در این باره می‌گوید: «قبل از تنظیم ساعت خواب به برنامه کاری خود توجه کنید؛ باید برای کودک‌تان نیز وقت بگذارید». جالب است بدانید که خوابِ به موقع لزوما باعث بیدار شدن زود هنگام نمی‌شود. یک خواب خوش شبانه گاها تا ساعات انتهایی صبح ادامه می‌یابد.
(منبع: parenting)

طب سنتی چه توصیه‌ای برای رفع بی‌خوابی کودکان دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ