نکاتی برای تجربه خواب راحت شبانه شما و نوزادتان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
کارشناسان خواب کودکان و والدین کهنه‌کار همگی تایید می‌کنند که تغییرات ساده در روال خواب و محیط آن می‌تواند به خوبی از بروز مشکلات خواب جلوگیری کرده و یا در اصلاح آن به شما کمک کند.

کارشناسان خواب کودکان و والدین کهنه‌کار همگی تایید می‌کنند که تغییرات ساده در روال خواب و محیط آن می‌تواند به خوبی از بروز مشکلات خواب جلوگیری کرده و یا در اصلاح آن به شما کمک کند. در اینجا در ادامه قسمت پیش نکات دیگری برای کمک به خواب راحت شما و فرزندتان اشاره می‌کنیم.
۹.لباس خواب
دیدن کوچولوهای شیرین در لباس خواب زیباترین چیز ممکن است. برخی از کودکان به پارچه‌های مصنوعی حساسیت دارند. بنابراین سعی کنید از لباس‌هایی با الیاف طبیعی مانند پنبه استفاده کنید تا از آسیب دیدن پوست کودک جلوگیری شود. حساسیت‌های پوستی مانع از خواب راحت کودک می‌شوند. به گزارش کمیسیون ایمنی محصولات مصرف کننده، لباس‌ خواب کودک علاوه بر آنکه باید از الیاف طبیعی تهیه شده باشد، می‌بایست با سایز کودک نیز متناسب باشد.
۱۰.خنک نگه داشتن کودک
وقتی دمای محیط مناسب باشد، خواب بهتری خواهید داشت. این مسئله در مورد کودکان و نوزادان نیز صدق می‌کند. به توصیه آکادمی پزشکان اطفال آمریکا، بهتر است دمای اتاق کودک بین ۶۵ تا ۷۰ درجه فارنهایت باشد تا خطر SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به حداقل برسد.
۱۱.خاموش کردن چراغ‌ها
برای آنکه جغد کوچولوی شما بداند وقت خواب است، چراغ‌های اتاق خواب را خاموش کنید. از چراغ خواب استفاده نکنید. به علاوه، می‌توانید در طول روز از پرده‌های کلفت و تیره استفاده کنید تا زمینه خواب کودک فراهم شود. وقتی زمان بیدار شدن پس از خواب شبانه یا یک چرت کوتاه فرا رسیده است، پرده‌ها را کنار بزنید تا کودک با دیدن نور تفاوت را احساس کند.
۱۲.ماساژ دادن
یافته‌های به دست آمده از مطالعات محققان دانشگاه میامی نشان می‌دهد نوزادان و کودکان نوپایی که قبل از خواب ماساژ داده می‌شوند، در مقایسه با کودکانی که تنها قصه می‌شنوند، سریع‌تر به خواب می‌روند. بنابراین، یک روغن طبیعی برداشته و به آرامی کودک خود را ماساژ دهید.
۱۳.چرت زدن
چرت زدن به تسریع رشد ذهنی و جسمی کودک کمک می‌کند؛ علاوه‌براین، به شما فرصت می‌دهد دوش بگیرید، ایمیل‌های خود را چک کرده و به تماس‌های دریافتی خود پاسخ دهید. جلوگیری از چرت زدن کودک باعث طولانی شدن خواب شبانه نمی‌شود. بنابراین، کودک را از چرت روزانه محروم نکنید.
۱۴.تعویض پوشک
خیس شدن پوشک در شب می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اگر کودک با پوشک خیس خوابیده، بیدارش نکنید. به آرامی پوشک را تعویض کنید تا کودک دچار بثورات پوشک نشود. استفاده از پوشک‌های با جذب بالا و استعمال کرم‌های محافظ پوست قبل از بستن پوشک به کودک کمک می‌کنند که از یک خواب شبانه راحت لذت ببرد.
۱۵.پستانک
دادن پستانک باعث آرامش کودک شده و به او کمک می‌کند بهتر بخوابد. یافته‌های به دست آمده از مطالعات اخیر نشان می‌دهند که پستانک از مرگ ناگهانی نوزادان در حین خواب جلوگیری می‌کند. یک ترفند مادرانه: وقتی مطمئن شدید کودک به خواب رفته است، خیلی بی صدا پستانک را از دهان او خارج کنید تا افتادن آن باعث بیداری کودک نشود. بهتر است از پستانک‌های نرم استفاده کنید تا آسیبی به دهان کودک وارد نشود.
۱۶.اتفاقات غیر معمول
هرگز نمی‌توان فهمید که در طول شب چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. اتفاقاتی که ما را به انجام کارهای غیر معمول وادار خواهند کرد. همه ما با این تصاویر آشناییم: کودکی که در گهواره به خواب رفته؛ پدری که در کنارش ایستاده و مادری که در حال جمع کردن لباس‌ها از روی خشک‌کن است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام شب‌ها اینگونه بگذرند.
۱۷.روال روزمره
پیروی از یک روال روزمره در ساعات خواب به کودک می‌فهماند که وقت خواب است. فعالیت مشخصی را در پیش گرفته و بر اساس آن عمل کنید. ثبات داشتن یک امر کلیدی است.
۱۸.قنداق کردن
از هر پدر و مادری که بپرسید، خواهید شنید که قنداق کردن بچه یکی از موثرترین عوامل در بهبود وضعیت خواب کودک است. قنداق کردن به مهارت بالایی نیاز دارد. نوزادان در دوران جنینی در داخل رخم تحت یک پوشش منسجم قرار دارند. از این رو، پیچیدن آنها در قنداق به نوعی تجربه دوران جنینی را برایشان تکرار خواهد کرد؛ تجربه‌ای که به خواب بهتر نوزادان منجر خواهد شد.
(منبع: parenting)

روش‌هایی برای حفظ برنامه خواب کودک در طول سفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ