پاسخ به پرسش‌های رایج درباره یائسگی-قسمت دوم

مهرناز زاوه
یائسگی دوره اجتناب ناپذیری از زندگی تمام زنان است و پیش از شروع آن سوالات بیشماری برای اکثر آنها پیش می‌آید. در ادامه‌ی بخش اول این مطلب به تعدادی از سوالات رایج خانم‌ها در این باره پاسخ داده‌ایم.

یائسگی دوره اجتناب ناپذیری از زندگی تمام زنان است و پیش از شروع آن سوالات بیشماری برای اکثر آنها پیش می‌آید. در ادامه‌ی بخش اول این مطلب به تعدادی از سوالات رایج خانم‌ها در این باره پاسخ داده‌ایم.
۷. گرگرفتگی‌ چگونه درمان می‌شود؟
درمان جایگزینی با هورمون (HRT) در بسیاری از موارد باعث تسکین گرگرفتگی‌ می‌شود. با این حال، داروهای متعددی هم برای درمان گرگرفتگی‌ وجود دارد که شامل داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه هستند. داروهای بدون نسخه شامل ویتامین‌های مختلف و پروتئین‌های موجود در مواد غذایی می‌باشند. قبل از مصرف داروهای تجویزی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
۸.آیا درمان جایگزینی با هورمون (HRT) بی خطر است؟
درمان جایگزینی با هورمون (HRT) مانند سایر روش‌های درمانی مزایا و معایب مشخصی دارد. یافته‌های به دست آمده از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده بلند مدت از روش درمانی HRT باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماری‌های قلبی، لختگی خون و سکته در زنان می‌شود. شواهد حاکی از آن است که استفاده کوتاه مدت از این روش درمانی (نهایتا تا 5 سال)، به مراتب خطرات کمتری به دنبال دارد. اگر به دنبال انجام درمان HRT هستید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. متدهای دیگری نیز برای درمان وجود دارد.
۹.چه متد دیگری برای درمان علائم یائسگی وجود دارد؟
برخی از منابع گیاهی حاوی موادی هستند که مانند استروژن عمل می‌کنند؛ این گیاهان مانند استروژن شما را از علائم یائسگی می‌رهانند. با این حال، مطالعات چندانی در این زمینه صورت نگرفته است. برخی از داروهای گیاهی مانند کوهوش سیاه باعث رفع گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌شوند. با این حال، تایید اثربخشی این روش جایگزین به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. قبل از مصرف این گیاهان با پزشک خود مشورت کنید. به توصیه آژانس نظارت بر محصولات بهداشت و درمان (MHRA)، افرادی که بیماری کبد دارند نباید از کوهوش سیاه استفاده کنند.
۱۰.از وقتی به یائسگی رسیده‌ام، رابطه جنسی برایم دردناک شده است. چه کار می‌توانم بکنم؟
دردی که زنان یائسه در حین رابطه جنسی احساس می‌کنند، ناشی از خشکی واژن است که در اثر کاهش سطح هورمون استروژن در دوران یائسگی ایجاد می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود که قبل از برقراری رابطه جنسی از چرب کننده استفاده کنید. از یک پزشک متخصص یا داروساز بخواهید که شما را راهنمایی کنند. علاوه ‌بر این، درمان‌های استروژن متمرکز، کرم‌ها ، قرص‌ها و حلقه‌های استروژنی وجود دارند که خشکی واژن را برطرف می‌کنند.
۱۱. آیا درمان جایگزینی با هورمون (HRT) مشکلات عاطفی‌ام را برطرف می‌کند؟
شواهد نشان می‌دهند که درمان جایگزینی با هورمون (HRT) نقش قابل توجهی در کنترل تحولات عاطفی دارد؛ با این حال، این روش درمانی به تنهایی قادر به درمان افسردگی حاد در زنان یائسه نمی‌باشد. در این شرایط، از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی برای بهبود وضعیت بیمار استفاده می‌شود.
۱۲. اخیرا به سختی می‌توانم تمرکز کنم و کمی فراموش‌کار شده‌ام. آیا این مسئله طبیعی است؟
متاسفانه، اغلب زنان یائسه با مشکل تمرکز و اختلالات حافظه مواجه می‌شوند. محققان در حال بررسی ارتباط مستقیم این عوارض با یائسگی هستند. در حال حاضر، هیچ متد مشخصی برای درمان این علائم وجود ندارد.
(منبع: womenshealth)

جلوگیری از پوکی استخوان پس از یائسگی با رژیم غذایی آسیایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ