روش‌های درمان سندرم ترنر

مهرناز زاوه
گاهی اوقات تشخیص این بیماری در کسانی که علائم و نشانه‌های خفیفی از آن را دارند تا دوران نوجوانی و حتی جوانی به تعویق می‌افتد.

سندروم ترنر نوعی بیماری ژنتیکی است که هنوز درمان درست و دقیقی برای آن وجود ندارد. با این حال٬ درمان‌های متعددی می‌تواند به درمان کوتاهی قد٬ تکامل جنسی و مشکلات یادگیری کمک کند. سندروم ترنر ممکن است پیش از تولد و یا در طول دوران کودکی تشخیص داده شود. گاهی اوقات تشخیص این بیماری در کسانی که علائم و نشانه‌های خفیفی از آن را دارند تا دوران نوجوانی و حتی جوانی به تعویق می‌افتد. 
درمان‌های پیشگیرانه‌ی اولیه: باید سعی کنید به طور مرتب بچه را چک کنید تا با این کار خطر بروز این بیماری به حداقل برسد. فشار خون و غده‌ی تیروئید باید در اکثر موارد کنترل شود٬ و هر نوع درمان لازمی هم سریعا به کار گرفته شود.
دخترانی که TS دارند٬ خطرعفونت گوش میانی در آنها بیشتر است و باید برای به حداقل رساندن مشکلات شنوایی در سنین بالاتر٬ بلافاصله درمان شوند. این درمان باید توسط یک متخصص گوش٬ حلق و بینی انجام شود. سوای آن ممکن است هورمون‌درمانی هم از طریق استفاده از هورمون‌های استروژن٬ پروژسترون و هورمون رشد مورد نیاز باشد.
درمان از طریق جایگزینی هورمون استروژن و پروژسترون: دختری که دچار TS شده نیازمند آن است که این دو هورمون به لحاظ جنسی در بدنش رشد یافته و کامل شود. از طرفی استروژن می‌تواند از بروز پوکی استخوان در او پیشگیری کند. تخمدان های دختری که دچار TS شده به اندازه ی کافی این هورمون ها را تولید نمی کند. اینکه یک بیماری چقدر از این هورمون ها را تولید می‌کند می‌توان از طریق تست خون شناسایی کرد.
درمان از طریق جایگزینی هورمون استروژن در آغاز دوران بلوغ انجام می‌شود (حدود ۱۱ سالگی). بیمار در آغاز دوزهای کم آن را دریافت کرده که به آرامی افزایش می‌یابند. درمان از طریق پروژسترون به طور کلی به منظور تحریک قاعدگی٬ کمی دیرتر انجام می‌شود. بیمارانی که مبتلا به TS هستند برای ادامه‌ی زندگی خود نیازمند درمان هورمون جنسی‌اند. این درمان‌ها را می‌توان از طریق قرص یا تزریق انجام داد.
مشکلات احتمالی سندروم ترنر
مشکلات قلبی: برخی از دخترانی که TS دارند با ناهنجاری‌های قلبی به دنیا می‌آیند که ممکن است در سنین بالاتر برایشان مشکلاتی به همراه داشته باشد. مثلا اگر اختلالی در دریچه‌ی بین آئورت و قلب وجود داشته باشد٬ خطر پیشرفت باریک شدن این دریچه وجود دارد.
فشار خون بالا: افرادی که TS دارند در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند٬ خطر بروز فشار خون بالا در آنها بیشتر است.
دیابت: زنانی که اضافه وزن داشته و یا یا زنان مسن‌تری که TS دارند در مقایسه با زنان همسن و هم‌وزنشان٬ خطر پیشرفت دیابت در آنها بیشتر است.
مشکلات شنوایی: فقدان تدریجی عملکرد عصبی می‌تواند به فقدان شنوایی بیانجامد. دخترانی که دچار TS هستند خطر بروز عفونت‌های گوش میانی در آنها بیشتر است.
مشکلات کلیوی: حدودا ۳۰ درصد از بیمارانی که TS دارند به نوعی از ناهنجاری‌های کلیوی رنج می‌برند و این باعث افزایش خطر فشار خون بالا و عفونت مجاری ادراری می‌شود.
مشکلات بینایی: چپ چشمی در بین دخترانی که سندروم TS دارند بسیار شایع است. دوربینی هم در بین این دختران بسیار زیاد دیده می‌شود.
استخوا‌‌ن‌ها: زنانی که TS دارند خطر پوکی استخوان در آنها بیشتر است. در برخی مواد ممکن است مشکلاتی در ارتباط با خمیدگی ستون فقرات وجود داشته باشد که به کژپشتی بیانجامد. از طرفی خطر گوژپشتی هم در این افراد وجود دارد.
(منبع: webmd)

افزایش قد دختران مبتلا به سندرم ترنر با هورمون‌درمانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ