مواردی که دندان‌ها و لبخند زیبایتان را از شما می‌گیرند-قسمت اول

مهرناز زاوه
رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند از جنبه‌‌های مختلفی بر زندگیتان تاثیر بگذارد؛ از بالا رفتن اعتماد به نفس تا شانس بیشتر در زمینه‌های کاری و روابط عاطفی.

دندان‌های شما یکی از مهم‌ترین دارایی‌‌هایتان هستند٬ پس طبیعی است که بخواهید آنها را براق و درخشان نگه دارید. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند از جنبه‌‌های مختلفی بر زندگیتان تاثیر بگذارد؛ از بالا رفتن اعتماد به نفس تا شانس بیشتر در زمینه‌های کاری و روابط عاطفی. یک لبخند زیبا حقیقتا می‌تواند ظاهرتان را عوض کند و تاثیر مثبتی در ذهن طرف مقابل بگذارد. 
در اینجا به عواملی اشاره می‌کنیم که می‌توانند باعث آسیب به لثه و دندان‌هایتان شده و لبخند زیبایتان را خراب کنند.
نوشیدنی‌های ورزشی
در دهه اخیر٬ مصرف نوشیدنی های ورزشی به طور فزاینده‌ای زیاد شده است٬ اما آنها اصلا برای دندان‌های شما مناسب نیستند. تحقیقات دانشمندان در این زمینه نشان می‌دهد که میزان pH در بسیاری از نوشیدنی‌های ورزشی به خاطر تراکم ترکیبات اسیدی منجر به فرسایش دندان‌ها می‌شود که می‌تواند سطح مینای دندان را از بین ببرد. 
آب معدنی
آب شیر اغلب حاوی فلوراید است. در حالیکه میزان فلوراید اغلب آب‌های معدنی نسب به آنچه برای سلامت دهان توصیه شده است، کمتر است. فلوراید باعث مقاوم‌تر شدن ساختار کلی دندان نسبت به پوسیدگی شده و فرآیند معدنی شدن مجدد آن را تقویت می‌کند؛ این فرآیند باعث ترمیم زودهنگام پوسیدگی پیش از بروز آسیب می‌شود.
دیابت
انواع دیابت باعث کاهش مقاومت بدن نسبت به عفونت‌ها می‌شود٬ بنابراین این مسئله شما را در معرض خطر بیماری‌های لثه قرار می‌دهد. در واقع دیابت ارتباط مستقیمی با بیماری ‌های لثه دارد.
شستشوی دهان٬ نخ دندان و چک کردن میزان قند خون می‌تواند برای رفع این مشکل بسیار مفید باشد. بنابراین مراجعه به دندان پزشک و چک کردن میزان تری گلیسیرید و کلسترول اهمیت فراوانی در این زمینه پیدا می‌کند.
تنباکو
سیگار کشیدن باعث زرد شدن دندان‌هایتان می‌شود٬ اما میزان آسیب آن چیزی فراتر از اینهاست. استفاده از هر نوع تنباکو می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌ی شما به طرق مختلف آسیب وارد کند. تنباکو می‌تواند منجر به سرطان دهان٬ گلو و ریه شده و در مواردی حتی به مرگ بیانجامد. قطران موجود در تنباکو باعث ایجاد لایه‌ای چسبنده روی دندان‌ها شده و به تولید باکتری‌هایی می‌انجامد که سازنده اسید هستند و در نهایت در آنجا مواد سمی تولید می‌کنند و هر دوی این موارد منجر به التهاب لثه٬ پوسیدگی دندان و یا افتادن آن می‌شود.
بارداری
زمانی که پا به ماه هستید٬ مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها اهمیت فراوانی پیدا می‌کند٬ چرا که تحقیقات نشان می‌دهد بین عدم درمان بیماری‌های لثه و زایمان نوزادان زودتر از موعد یا با وزن کم ارتباط‌هایی وجود دارد. تغییر در وضعیت هورمون‌ها در دوران بارداری٬ خصوصا زیاد شدن ناگهانی استروژن و پروژسترون می‌تواند باعث التهاب و تورم لثه‌ها شده و خطر عفونت آن را افزایش دهد.
مرکبات و میوه‌های اسیدی
اگرچه لیمو٬ گریپ فروت و عصاره مرکبات به طور مستقیم باعث ایجاد حفره در دندان‌ها نمی‌شوند٬ اما مثل نوشیدنی‌های بدون الکل٬ حاوی اسیدهایی هستند که باعث فرسایش مینای دندان شده٬ دندان را ضعیف کرده و آن را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهد. برای رفع این مشکلات می‌توانید دهانتان را با آب بشویید و یا از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید. از طرفی ماده شیرین کننده‌ای به نام زایلیتول در میوه‌ها و گیاهان وجود دارد که یک افزودنی غذایی است. آدامس‌های بدون قند٬ نعناع و خمیر دندان هم این ماده را دارند. این ماده می‌تواند از ایجاد باکتری‌های دهانی که به خاطر کرم‌خوردگی ایجاد می‌شود پیشگیری کند.
(منبع: thehealthsite)

درمان خانگی برای سفیدکردن دندان با ریحان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ