ناخن‌ها با شما حرف می‌زنند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اخن‌ها بازتاب بسیار خوبی از سلامت شما هستند. به هر چیزی که رو یا اطراف ناخن‌های دست یا پایتان به نظر غیرطبیعی می‌رسد، توجه کنید. هر چیزی که طبیعی نباشد باید سریعا به آن رسیدگی شود.

دکتر کریستین پابلت لوپز، متخصص پوست می‌گوید: «ناخن‌ها بازتاب بسیار خوبی از سلامت شما هستند. به هر چیزی که رو یا اطراف ناخن‌های دست یا پایتان به نظر غیرطبیعی می‌رسد، توجه کنید. هر چیزی که طبیعی نباشد باید سریعا به آن رسیدگی شود و بهترین کار این است که هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید». در ادامه‌ی قسمت اول به بررسی مشکلات شایع ناخن‌ها می‌پردازیم.
۵.ناخن‌های شکننده، نازک و پریده
شکستن ناخن می‌تواند یک بدشانسی بزرگ باشد؛ اما اگر ناخن‌‌های شما با کوچک‌ترین لمسی می‌شکنند، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در تیروئید شما باشد. این غده در گردن شما قرار دارد و کار آن تنظیم کردن سوخت و ساز بدن، انرژی و رشد است. کم بودن بیش از اندازه هورمون‌های تیروئیدی نیز باعث ریزش مو، شکنندگی و نازکی ناخن‌های شما می‌شود. اختلالات تیروئید باعث جدایی ناخن از بستر زیرین خود می‌شوند.
۶.خطوط سفید
ظاهر شدن نوارهای افقی سفید رنگ روی تمام سطح ناخن‌ها می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های کلیوی، کبدی و یا کمبود پروتئین یا دیگر مواد مغذی در بدن باشد. محققان احتمال می‌دهند که این عارضه به دلیل اختلال جریان خون در اطراف ناخن‌ها رخ می‌دهد. با این حال، ممکن است وارد شدن ضربات شدید به پایه ناخن نیز باعث بروز خطوط سفید بر روی آن شود.
۷.ناخن‌های آبی رنگ
چهره‌ای که آبی رنگ باشد، نشانه نرسیدن اکسیژن کافی به آن است؛ این امر در مورد ناخن‌ها هم صدق می‌کند. ناخن‌های آبی نشان‌دهنده این هستند که اکسیژن کافی به نوک انگشت‌ها نمی‌رسد. بیماری‌های تنفسی، مشکلات عروقی یا همان بیماری رینود که نوعی اختلال نادر در عروق خونی است، از علل بروز این مشکل در ناخن‌ها هستند. برخی از افراد نیز به دلیل قرار گرفتن در جریان هوای سرد و کندتر شدن جریان خون به صورت موقت دچار این مشکل می‌شوند. اگر ناخن‌های آبی رنگ دارید، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا گردش خون و سطح اکسیژن رسانی در بدن شما مورد بررسی قرار بگیرند.
(منبع: webmd)

چگونه می‌توان با طب سنتی ناخن‌های شکننده را درمان کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ