۵ نگرانی عمده خانم‌ها درباره سلامتی-قسمت اول

مهرناز زاوه
از آنجایی که هیچ تضمینی برای طول عمر شما وجود ندارد، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده تا بتواند داشتن عمر طولانی و توأم با سلامتی را امکان پذیر سازد.

از آنجایی که هیچ تضمینی برای طول عمر شما وجود ندارد، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده تا بتواند داشتن عمر طولانی و توأم با سلامتی را امکان پذیر سازد. برای کمک به افزایش سلامت خانم‌ها، در اینجا به پنج نوع بیماری پرداخته‌ایم که جزو نگرانی‌های بزرگ خانم‌ها محسوب می‌شوند: بیماری قلبی، سرطان سینه، پوکی استخوان، افسردگی و بیماری خودایمنی.
ما تک تکِ این بیماری‌ها را بررسی کرده و از متخصصان سؤال کرده‌ایم که زنان چه کاری برای پیشگیری از این بیماری‌ا می‌توانند انجام دهند. در همین ارتباط، دکتر سارالین مارک معتقد است که زنان باید مدام با پزشکشان همکاری کرده تا بتوانند سابقه‌ی خانوادگی بیماری خود را شناسایی کنند، درباره‌ی این بیماری‌ها اطلاعات کافی داشته و به بدن خود توجه داشته باشند.
دکتر مارک، مشاور ارشد پزشکی سازمان سلامت زنان در وزارت بهداشت و خدمات انسانی می‌گوید: «شما باید بدانید چه چیزی حالتان را خوب می‌کند و چه وقت خوب نیستید. فهمیدن حالت‌های بدن کلید سلامت شماست».
بیماری قلبی
بیماری قلبی، یکی از عوامل کشنده‌ی مردان و زنان است. در زنان، حدود ۲۹ درصد از مرگ‌ها به خاطر بیماری قلبی رخ می‌دهد. اما هنوز مرگ و میر به خاطر بیماری قلبی برای زنان به بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه تبدیل نشده است. دردسر حقیقی مربوط به مرگ زودهنگام و از کار افتادگی آنهاست. تحقیقات نشان می‌دهد زنان زیادی هستند که به خاطر بیماری قلبی در سنین ۶۰ تا ۷۰ سالگی می‌میرند، در حالی که هیچ کدامشان انتظار ندارند که بمیرند چرا که شاید برای مرگ، سن کمی است. از طرفی زنانی هم هستند که سال های متمادی با بیماری قلبی زندگی کرده‌اند و شاید دچار مشکلات تنفسی شده‌اند چرا که بیماری قلبی بر توانایی آنها جهت غلبه بر این مشکل تأثیر گذاشته است.
اگرچه مردان بیشتر از زنان به خاطر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند، اما اکثر زنان تمایلی برای تشخیص این بیماری در خود نشان نمی‌دهند و اغلب به خاطر همین، درمان یا پیشگیری از این بیماری زمانی انجام می‌شود که دیگر خیلی دیر است.
دکتر مارک در این زمینه می‌گوید: ما اغلب تنها به علائمی مانند درد سینه توجه می‌کنیم. برخی از افراد ممکن است این درد را داشته باشند، اما برخی دیگر ممکن است کمی درد فک، درد شانه، حالت تهوع، استفراغ داشته و یا دچار کوتاه شدن نفس شده باشند. برخی عوامل خطرزای مربوط به بیماری قلبی عبارتند از:
-وراثت (از جمله نژاد). افرادی که سابقه‌ی خانوادگی این بیماری را دارند خطر این بیماری در آنها بیشتر است. بنابراین افراد آفریقایی-آمریکایی، مکزیکی-آمریکایی، آمریکایی‌های بومی، افراد بومی‌ هاوایی و برخی افراد آسیایی-آمریکایی در این دسته قرار می‌گیرند.
-سیگار کشیدن
-کلسترول بالای خون
-فشار خون بالا
-عدم تحرک فیزیکی
-چاقی و اضافه وزن
-دیابت
معمولا مردم در زمان قدیم، رفتارهای توأم با سلامتی را بیشتر رعایت می‌کردند و به همین خاطر خطر کلی بیماری قلبی یا سکته‌ی مغزی در آنها کمتر بود. پزشکان می‌گویند افراد می‌توانند خطر بیماری قلبی خود را از طریق تغییر شیوه‌ی زندگی و رعایت رژیم غذایی متعادل و ورزش، کاهش دهند.
(منبع: webmd)

۸ تغییر که زنان بالای ۴۰ سال باید در رژیم غذایی خود اعمال کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ