نکاتی که باید پیش از دویدن بدانید-قسمت سوم

مهرناز زاوه
گام‌هایتان را با تنفس‌تان مطابقت دهید. این کار کمک می‌کند سریع‌تر و کارآمدتر بدوید.

در ادامه‌ی قسمت اول و دوم دوندگان حرفه‌ای، مربیان، پزشکان و سایر افراد فعال در رشته دو نکاتی را بیان کرده‌اند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار به کمکتان می‌آیند.
ذهن‌تان را از هر چیزی آزاد کنید
بسیاری از مربیان سعی می‌کنند عملکرد ورزشکاران را با بهبود وضعیت گام‌هایشان ارتقا دهند. اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که هرگونه سعی و تلاش در راستای ایجاد تغییرات آگاهانه حین دویدن صرفا به کاهش کارآیی دونده منجر خواهد شد. چون مجبورتان می‌کند به حرکات‌تان فکر کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که ورزشکاران حرفه‌ای در تمام رشته‌های ورزشی حین اجرای حرکات خود کمترین فعالیت مغزی ممکن را دارند. در واقع، مثل این است که کنترل هواپیما را به خلبان اتوماتیک می‌سپارند. تخلیه ذهن و عدم تمرکز بر حرکات بدن حین تمرین، به روند دویدن شما کمک می‌کند.
سرعت مناسب دویدن خود را بیابید
چه در حال دوی سرعت باشید و چه در حال دوی ماراتن، بهتر است سرعت دویدن‌تان را در پایان افزایش دهید. این افزایش سرعت، آثار روانی بسیاری دارد. زمان نیمه اول را محاسبه نمایید و سعی کنید رکورد خودتان را در نیمه دوم بشکنید. اگر نتوانید به سرعت مناسب خود دست یابید، حتما سریع‌تر از حد لازم دویده‌اید.
تمرین پرش روی جعبه را انجام دهید
وقتی می‌دوید، بدن‌تان مثل یک فنر عمل می‌کند. هر بار که پایتان را به زمین می‌رسانید، تاندون‌ها و عضلات پا مثل کش‌های لاستیکی فشرده می‌شوند و حین برگشت خود را رها می‌سازند تا انرژی جذب شده را به زمین برگردانند. اگر تمرینات مناسب داشته باشید، می‌توانید از این انرژی آزاد شده به شکلی کارآمد در راستای دویدن استفاده کنید. حرکات پلایومتریک مانند پرش روی جعبه نقش بسزایی در افزایش استحکام پاها دارند. برای انجام این تمرین می‌بایست روی جعبه بایستید و در حالیکه روی یک پا هستید، بپرید و با پای دیگر به زمین بیایید. در هر ست باید ۱۲ بار بپرید.
تنفس‌تان را کنترل کنید
گام‌هایتان را با تنفس‌تان مطابقت دهید. این کار کمک می‌کند سریع‌تر و کارآمدتر بدوید. به علاوه، نشان می‌دهد که در چه سطحی تمرین می‌کنید؛ بیش از حد به خود سخت می‌گیرید، یا فشار لازم را به خود وارد نمی‌کنید. به طور کلی، بهتر است دو گام به هنگام دم و دو گام به هنگام بازدم بردارید.
سینه را رو به جلو نگه دارید
تصور کنید یک رشته طناب به جناغ سینه‌تان بسته شده و شما را به سمت جلو می‌کشد. در این حالت، از گرد کردن شانه‌ها و قوز کردن جلوگیری می‌شود. در غیر این صورت، در نفس کشیدن مشکل خواهید داشت و فشار زیادی به گردن‌تان وارد خواهد شد.
دویدن در سراشیبی را فراموش نکنید
دویدن در سراشیبی به ارتقای سرعت حین دویدن کمک می‌کند. در سراشیبی مجبور می‌شوید که سریع‌تر از حالت معمول بدوید. بهتر است پس از رسیدن به آمادگی لازم برای دویدن در مسیر سربالایی، دویدن در سراشیبی را امتحان کنید. در آغاز مسیرهای کوتاه را برای دویدن انتخاب کنید. دویدن در سراشیبی خطر آسیب دیدگی را افزایش می‌دهد.
منبع: shape

نتایج باور نکردنی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ