اشتباهات رایج در مصرف پروتئین

مهرناز زاوه
پروتئین برای لاغرتر و قوی‌تر شدن و نیز تناسب اندام بسیار مهم و ضروری است، اما تنها به این شرط که آن را درست مصرف کنید.

پروتئین برای لاغرتر و قوی‌تر شدن و نیز تناسب اندام بسیار مهم و ضروری است، اما تنها به این شرط که آن را درست مصرف کنید. متأسفانه بسیاری از افراد این کار را انجام نمی‌دهند. در اینجا به برخی از اشتباهات رایج مصرف پروتئین اشاره می‌کنیم که برایتان جالب خواهد بود.
۱.اگر بعد از ورزش، پروتئین خود را با کربوهیدرات مصرف نکنید
ورزش، خصوصا ورزش‌هایی با شدت بالا یا تمرینات مقاومتی، باعث تجزیه و از بین رفتن فیبرهای عضلات می‌شوند. داشتن برنامه ریکاوری و تغذیه چیزی است که برای ساخت دوباره‌ی فیبرها و تقویت عضلات اهمیت فراوانی دارد. در شرایطی که مصرف آمینواسیدهای پروتئین بلافاصله بعد از یک تمرین سخت برای ترمیم عضلاتتان اهمیت فراوان دارد، کربوهیدرات‌‌ها به انتقال این آمینواسیدها به سلول‌های بدنتان کمک می‌کنند تا باعث رشد عضلات شوند.
۲.اگر هر وعده‌ی غذایی و اسنک شما پروتئین نداشته باشد
شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که بیشتر پروتئین مورد نیاز خود را هنگام شب مصرف می‌کنید. یعنی برای صبحانه جو دوسر می‌خورید، برای ناهار یک سالاد و یک ورق بزرگ گوشت برای شام. با اینکه ممکن است در نتیجه‌ی این رژیم، عضلاتتان آسیبی نبیند، اما میزان انرژی و دور کمر شما با مشکل مواجه می‌شود. سعی کنید روز خود را با صبحانه‌ای سرشار از پروتئین آغاز کنید، و در هر وعده‌ی غذایی حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین بخورید.
۳.تصور می‌کنید که در هر وعده باید پروتئین کامل مصرف کنید
برای آنکه هر وعده غذایی حاوی پروتئین کامل باشد، بسیاری از افراد پروتئین‌های ناقص مکمل را همراه با وعده غذایی مصرف می‌کنند. احتمالا هر فرد گیاهخواری به شما خواهد گفت که این کار دشوار و خسته کننده است. بهتر است بدانید که اگر به اندازه‌ی کافی از این غذاهای آمیخته با گیاهان بخورید تا به دوز مصرفی کالری مورد نظرتان برسید و از منابع مختلفی در طول روز تغذیه کنید، می‌توانید پروتئین و آمینواسید لازم را در طول روز برای بدن تأمین کنید.
منبع: shape

عواقب کمبود پروتئین و سوء تغذیه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ