چرا اینقدر وقت تلف می‌کنم؟

مهرناز زاوه
اگر دائما کارهای خود را به تعویق می‌اندازید، ممکن است مشکل بزرگ‌تری داشته باشید. اگر دلایلی برای مشکلاتتان بیابید، می‌توانید از وقت خود به نحو احسن استفاده کنید.

آیا نوبت گرفتن از دکتر، تمیز کردن گاراژ و پرداخت قبض‌های بانکی زمان زیادی از شما می‌گیرد؟ به تاخیر انداختن اموری که باید امروز انجام شوند، تعویق نامیده می‌شود. همه با این کار آشنایی دارند. اما اگر دائما کارهای خود را به تعویق می‌اندازید، ممکن است مشکل بزرگ‌تری داشته باشید. اگر دلایلی برای مشکلاتتان بیابید، می‌توانید از وقت خود به نحو احسن استفاده کنید.
استرسی هستید؟
وقتی با کاری مواجه می‌شوید که دوست ندارید انجامش دهید، تحت فشار قرار می‌گیرید. به تعویق انداختن کارهایی از این دست می‌تواند در کوتاه مدت شما را تسکین دهد. اما مشکل اینجاست که در روزهای آتی باید آن کار را انجام دهید و ممکن است آن روز احساس گناه یا عصبانیت کنید. این امر قطعا موجب افزایش استرس در شما خواهد شد.
اگر استرس آن قدر قوی باشد که شما را از انجام کارهایتان باز دارد، قطعا بر موارد زیر نیز اثرگذار خواهد بود:
-اختلال خواب
-افکار پریشان
-کاهش انرژی و مشکل تمرکز
-سردرد و تنش‌های عضلانی
شما می‌توانید با ورزش منظم، محدود کردن مصرف کافئین و خواب کافی از شدت استرس بکاهید. صحبت کردن با دوستان و مشاور نیز مفید خواهد بود.
ممکن است اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) داشته باشید؟
اختلال کم توجهی-بیش فعالی بر رفتار شما اثر می‌گذارد. افرادی که از این عارضه رنج می‌برند، اغلب در تصمیم‌گیری و انجام به موقع کارهایشان مشکل دارند. برخی از این افراد در مواجهه با کارهای پیش رو آشفته می‌شوند، برخی نیز نمی‌توانند برنامه ریزی کنند؛ بنابراین، به آسانی ناامید و تسلیم می‌شوند.
علائم ADHD عبارتند از:
-خیالبافی
-فراموشکاری یا گم کردن وسایل شخصی
-ارتکاب اشتباهات عجیب و ریسک‌های خطرناک
-بی‌قراری
مصرف دارو در اغلب موارد باعث کنترل علائم این اختلال می‌شود. درمان شناختی رفتاری نیز با شناسایی و تغییر الگوهای فکری منفی در بیماران به رفع این علائم کمک می‌کند. بیماران می‌توانند از طریق رفتار درمانی، وقتشان را مدیریت کنند.
خسته هستید؟
قدرت اراده شما هر روز تغییر می‌کند و به عوامل بسیاری از جمله خواب کافی بستگی دارد. اگر کمتر از ۶ ساعت بخوابید، مغزتان نمی‌تواند تمرکز کند. از این رو، در انجام کارهایتان به مشکل بر خواهید خورد.
علائمی که حاکی از خواب ناکافی هستند، عبارتند از:
-به خواب رفتن حین تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب
-افزایش تحریک پذیری
-خواب طولانی مدت در تعطیلات آخر هفته
-سخت بیدار شدن از خواب شبانه
برای حل مشکلات خواب بهتر است در یک زمان مشخص بخوابید و بیدار شوید. سیگار نکشید و از چند ساعت مانده به زمان خواب کافئین و وعده‌های غذایی سنگین نخورید. این موارد خوابتان را مختل می‌کنند.
اضطراب دارید؟
این وضعیت به معنای آن است که مغزتان به احساسات منفی، واکنش افراطی نشان می‌دهد. در این شرایط، حتی وقتی انتظارش را ندارید، با بدترین ترس‌ها مواجه می‌شوید. افراد مضطرب وقت زیادی را صرف نگرانی درباره خانواده، سلامتی، پول و کار می‌کنند.
علائم اضطراب عبارتند از:
-تنش عضلانی
-خستگی
-مشکلات خواب
-تحریک پذیری
برای رفع اضطراب ۱۰ بار نفس عمیق بکشید یا سعی کنید افکار منفی‌تان را با افکار مثبت عوض کنید. استراحت کافی، ورزش منظم و خوردن وعده‌های غذایی کامل نیز اثرگذار خواهد بود.
ممکن است افسرده باشید؟
افسردگی ابعاد شیمیایی مغزتان را تغییر می‌دهد. ممکن است برای سرگرمی‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه‌تان انرژی کافی نداشته باشید. افراد افسرده اغلب احساس درماندگی می‌کنند و به تدریج کنترل همه چیز را از دست می‌دهند.
علائم افسردگی عبارتند از:
-احساس غم و اندوه بی پایان
-بی اشتهایی و کاهش وزن، یا پرخوری و افزایش وزن
-بی‌قراری و تحریک پذیری
-فکر خودکشی یا مرگ
ممکن است به اختلال وسواس اجباری (OCD) مبتلا باشید؟
اگر به این عارضه دچار باشید، مغزتان نمی‌تواند وقتی کاری را درست انجام می‌دهید سیگنال لازم را بفرستد. طوری که احساس می‌کنید کارتان درست نیست و باید دوباره انجامش دهید. بیماران مبتلا به OCD به جای اتمام کار، دائما به دنبال یک عملکرد بی‌نقص‌تر هستند.
علائم OCD عبارتند از:
انباشت افکار و تصاویر ناخواسته در مغز
احساس ناتوانی در اتمام کارها
عادات نادرست مانند شستن مکرر دست‌ها
اختصاص حداقل یک ساعت در روز به افکار و عادات نادرست
منبع: webmd

نشانه‌های افسردگی پنهان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ