۸ راه درمان آنفولانزا به ترتیب اثربخشی

مهرناز زاوه
از بین آب‌ریزش بینی، تب، کرختی و سرفه‌های بی‌پایان، یک مشکل بدتر از هر چیزی است: سرماخوردگی فصلی و آنفولانزا.

از بین آب‌ریزش بینی، تب، کرختی و سرفه‌های بی‌پایان، یک مشکل بدتر از هر چیزی است: سرماخوردگی فصلی و آنفولانزا. بهترین راه مقابله با علائم این بیماری‌ها این است که پیش از امتحان کردن تک تک داروهای موجود از روش‌های درمانی موثر کمک بگیرید. راه‌های زیادی برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
۸-اکیناسه (سرخارگل)
اکیناسه سیستم ایمنی بدن را در همان چند روز اول سرماخوردگی تحریک می‌کند، اما مطالعات بالینی نتایج چندان خوبی نداشته‌اند. ممکن است به خاطر این باشد که محصولات حاوی اکیناسه دوزهای مختلفی دارند. در این صورت، تعمیم نتایج مطالعه برای رسیدن به یک پاسخ قطعی غیرممکن خواهد بود.
۷- ویتامین C
مصرف ویتامین C قبل از ابتلا به سرماخوردگی باعث تسکین علائم بیماری شده و از سرایت بیماری به اطرافیان‌تان جلوگیری می‌کند. با این حال، اگر واقعا سرما خورده باشید، خوردن ویتامین C کمکی نخواهد کرد. به گفته پوروی پاریک، پزشک متخصص آلرژی و ایمونولوژیست، ویتامین C چیزی است باید در تمام طول سال مصرف کنید تا سالم بمانید.
۶- سوپ مرغ
اگر گلو‌درد دارید، خوردن هر نوع سوپی به شما کمک می‌کند. سوپ، سینوس‌های شما را باز می‌کند. به علاوه، خوردن یک کاسه سوپ باعث کند شدن تحرک نوتروفیل‌ها می‌شود. نوتروفیل‌ها همان سلول‌های سفید خون هستند که از بدن در برابر عفونت محفاظت می‌کنند. خوردن سوپ ترمز نوتروفیل‌ها را می‌کشد تا آنها در نقاط لازم بیشتر بمانند.
۵- بخور اکالیپتوس
بخور اکالیپتوس حاوی ترکیبات طبیعی مانند منتول و اکالیپتوس است که باعث باز شدن سینوس‌ها شده و اثر ضد میکروبی دارد. این محصول باعث رفع احتقان نمی‌شود، اما بوی تند منتول باعث می‌شود مغزتان تصور کند که راه‌های تنفسی شما چندان ایمن نیستند.
۴- مسکن
مسکن‌های حاوی پاراستامول، ایبوپروفن و ناپروکسن نقش بسزایی در مبارزه با علائمی مانند تب، گلو درد، سردرد و بدن درد دارند. داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن به کاهش التهاب بافت‌ها کمک می‌کنند، اما بنا بر توصیه سازمان غذا و دارو، در صورتی که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید یا مشکل معده دارید، بهتر است پاراستامول بخورید.
۳- محصولات چند منظوره
محصولات چندمنظوره مثل چاقوی ارتشی سوئیس‌اند. این داروها می‌توانند به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کنند. آنها ضد احتقان‌اند، آب ریزش بینی را برطرف کرده و درد عمومی بدن را تسکین می‌دهند. آنتی هیستامین موجود در این داروها کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید. ترکیبات ضد سرفه موجود در آنها نیز از انباشت مخاط جلوگیری می‌کند. با این حال، قبل از مصرف این داروها مطمئن شوید که تمام علائم تحت پوشش این محصولات را داشته باشید. در غیر این صورت، در معرض ابتلا به عوارض جانبی بیماری‌ها قرار خواهید گرفت.
۲- ضد احتقان‌ها
اگر گرفتگی بینی دارید، ضد احتقان‌ها بهترین گزینه هستند. این داروها با تنگ کردن عروق خونی موجود در دیواره بینی، باعث کاهش جریان خون در این بخش شده و بافت متورم داخل بینی را تسکین می‌دهند؛ در نتیجه می‌توانید بهتر نفس بکشید. مصرف این داروها تنها به مدت ۳ تا ۵ روز توصیه می‌شود. اگر بیش از این مصرف کنید، بدن شما به دارو وابسته خواهد شد و علائم با شدت بیشتری باز خواهند گشت.
۱- اسپری بینی + آب نمک
استفاده از اسپری‌های بینی (استروئیدهای داخل بینی مانند فلوناز، نازاکورت، نازونکس و آنتی هیستامین‌های داخل بینی مانند استلین، استپرو و پاتاناز) و آب نمک موثرترین راه مقابله با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. چون این محصولات مستقیما بر محل اصلی مشکلات (بینی و گلو) اثر گذاشته و التهاب، سرفه و گلو‌درد ناشی از بیماری‌ها را بر‌طرف می‌کنند.
بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی طب پیشگیرانه، اسپری‌های بینی غشای مخاطی بینی را مرطوب کرده و شرایط لازم برای خروج محتویات بینی را فراهم می‌سازند تا شدت احتقان کاهش یابد. از طرف دیگر، قرقره کردن آب نمک موجب جلوگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی شده و یا علائم مرتبط با آن را تسکین می‌دهد. قرقره کردن آب نمک باعث دفع باکتری‌ها و آلرژن‌ها می‌شود. برای این کار، یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید.
منبع: womenshealthmag

راه‌های مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ