چرا مدهای قدیمی دوباره رایج می‌شوند؟

مهرناز زاوه
غیر از اینکه طراحان گاها ایده جدیدی به ذهنشان نمی‌رسد، دلایل دیگری هم برای رواج مجدد مدهای قدیمی وجود دارد.

غیر از اینکه طراحان گاها ایده جدیدی به ذهنشان نمی‌رسد، دلایل دیگری هم برای رواج مجدد مدهای قدیمی وجود دارد. طراحان لباس، مانند نویسندگان می‌توانند یک ایده آنی را تجربه کنند. این تجربه، دلیل اصلی رواج مجدد مدهای قدیمی است. اولین و مهم‌ترین دلیل برای محبوبیت دوباره مدهای قدیمی، پایبندی انسان به این باور عمومی است که هر چیزی در گذشته بهتر بوده است. این اعتقاد هرگز مثل امروز باورپذیر نبوده است. مد در هر دوره‌ای باید با احساسات روزمره انسان‌ها سازگار باشد.
گرایش به پوشیدن لباس‌های دارای شانه بزرگ به دهه ۸۰ میلادی بر می‌گردد؛ زمانی که ثروتمند بودن چیز خوبی بود. دهه ۸۰، زمانی بود که زنان به خاطر هوش و جاه طلبی خود نیازی به عذرخواهی نداشتند. مد لباس به طور کلی با هدف حفظ زنانگی خانم‌ها شکل می گیرد. حقیقت این است که بازگشت دوباره‌ی یک مد تنها به شانس مربوط نیست. گاهی حتی راحتی یک نوع لباس باعث روی آوردن دوباره ما به آن می‌شود.
مد به صورت دوره‌ای بر یک فرهنگ خاص متمرکز می‌شود. این امر کمک می‌کند که افراد با فرهنگ‌های ناشناخته آشنا شده و با پوشیدن لباس‌های مرتبط با آنها به جزئی از همان فرهنگ تبدیل شوند. طراحان در سال‌های اخیر تاکید ویژه‌ای بر مدل‌های شرقی داشته‌اند. لباس‌های ابریشمی، ساتن و کیمونو به این دلیل محبوبیت یافتند که زنان غربی را از زندگی یکنواخت رومزه‌شان دور می‌کردند. البته تجدید گرایش به مدهای قدیمی گاها به خاطر خسته شدن از بعضی پوشاک متداول است. به علاوه مگر هر طراح هر سال می‌تواند مدل‌های جدید خلق کند؟ پس راه حل هوشمندانه این است که دوباره از مدل‌هایی که زمانی موفق بودند استفاده کنیم.
برخی از مدهای کلاسیک صرفا به خاطر «کلاسیک» بودنشان برای بار دوم رواج می‌یابند. به طور کلی، مدهای کلاسیک در محیط‌های اجتماعی مختلف پذیرفته می‌شوند و افراد با فرهنگ‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.
آیا می‌دانید در حال حاضر چه نوع مدهایی قابل بازگشت هستند؟ احیای مجدد برخی از انواع مد یک امر بدیهی است. اما برخی از آنها شانس اندکی دارند. در ادامه، چند نمونه از انواع مد معرفی می‌شوند که شانس بیشتری برای بازگشت مجدد دارند:
مروارید: از آنجایی که مروارید هنوز از مد نیفتاده، بسیاری از خانم‌های امروزی از آن به عنوان وسایل تزیینی استفاده می‌کنند. در دوران سخت کنونی که پول ارزش کمتری دارد، نمی‌توان برای طلا و سنگ‌های قیمتی پول زیادی داد. اما مروارید در هر شرایطی با مد سازگار است.
سنجاق سینه: سنجاق سینه از جمله وسایل تزیینی است که به طور دائم در حال استفاده است. این وسیله از این شانس برخوردار است که به یک مد کلاسیک بدل شود. شما می‌توانید از سنجاق سینه روی ژاکت، بلوز یا کت خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را در کنار سایر جواهرات خود بپوشید.
گوشواره‌های دکمه‌ای: این گوشواره‌ها همیشه بی‌نقص هستند. آنها نه خیلی بزرگ‌‌اند و نه خیلی کوچک. استفاده از آنها نیز بسیار راحت است.
بستن روسری دور گردن: یک روسری رنگارنگ می‌تواند به هر نوع لباسی زیبایی ببخشد. شما می‌توانید از روسری برای نشان دادن یک مدل موی جدید و یا به عنوان جایگزین جواهرات استفاده کنید. به علاوه، با اکثر لباس‌هایی که در کمد خانم‌ها پیدا می‌شود، سازگار است.
پیراهن سفید: پیراهن‌های سفید هیچ وقت از مد نمی‌افتند. با اینکه نوع دوخت پیراهن‌ها سال به سال تغییر می‌کند، اما پیراهن‌های سفید همیشه جزئی از مد روز هستند.
کت چرم: چرم مصنوعی حتی در این روزها و سال‌ها نیز پوشیده می‌شود و اگر جنس خوبی داشته باشد، در عرصه مد باقی خواهد ماند.
بوت: بوت‌ها زمانی مد روز بودند و کم کم از دور خارج شدند، اما در حال حاضر یک مورد کلاسیک محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با خیال راحت بوت بپوشید، بدون آنکه نگران اذیت شدن پاشنه پای خود باشید.
این موارد تنها چند مورد از موارد «قدیمی اما مناسبی» هستند که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک مجددا به عرصه مد باز گردند. چیزی که طراحان به آن اعتقاد دارند این است که اگر مردم به پوشیدن یک کت یا بلوز قدیمی ادامه دهند، آن لباس به عرصه مد باز خواهد گشت.
منبع: thebeautybiz

۱۰ قانون طلایی انتخاب لباس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ