تاثیر بی‌سوادی بر سلامت قلب

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد بیمارانی که درس نخوانده‌اند، داروهای رقیق کننده خون که یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از سکته‌ی مغزی است در آنها تأثیر کمتری دارد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بیمارانی که درس نخوانده‌اند، داروهای رقیق کننده خون که یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از سکته‌ی مغزی است در آنها تأثیر کمتری دارد. محققان در این تحقیق بر روی بیش از ۱۱۰۰ بیماری که دچار بیماری «فیبریلاسیون دهلیزی» بودند – یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به اختلال ضربان قلب عروقی که می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی را افزایش دهد‌– آزمایش‌هایی انجام دادند. بروز سکته‌ی مغزی در بیمارانی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی هستند با مرگ و میر و ناتوانی جسمی، طولانی بودن زمان بستری در بیمارستان و شانس کمتر بازگشت به خانه مرتبط است.
نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که شانس تحصیل در مدرسه نداشته‌اند در واقع از خطرهای خونریزی این بیماری اطلاعات کمتری داشته و نمی‌دانند که می‌توانند به فعالیت‌های عادی روزمره خود ادامه دهند. آمار نشان می‌دهد سطح تحصیلات در بیماران می‌تواند بر مسائلی مانند امنیت و کارایی داروهای ضد انعقاد خون تأثیرگذار باشد. بیمارانی که از اهمیت مطیع بودن اطلاعی ندارند، خطر اتفاقات توأم با خونریزی و سکته‌ی مغزی در آنها بیشتر خواهد بود.
در همین زمینه محققان بیمارانی را با سن متوسط ۶۶ سال انتخاب کردند که ۴۶ درصدشان زنان بودند. این بیماران از کشورهای مختلف اروپایی انتخاب شدند. محققان بعد از انجام بررسی دریافتند که آگاهی از خطرات خونریزی و ارتباط آن با مصرف داروهای ضدانعقاد خون در بیمارانی که تحصیلات نداشته بسیار کم بوده و آن دسته از افرادی که تحصیلات دانشگاهی داشتند این میزان آگاهی در آنها بیشتر گزارش شد.
منبع: medicaldaily

آیا خوردن شکلات خطر سکته‌های‌‌ مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ