مشکل حافظه با سکته مغزی ارتباط دارد؟

محققان اعلام کردند زوال حافظه در افرادی که تحصلات عالیه دارند با احتمال افزایش خطر سکته مغزی در ارتباط است.

رابرت پریدت- محققان اعلام کردند زوال حافظه در افرادی که تحصلات عالیه دارند با احتمال افزایش خطر سکته مغزی در ارتباط است.
۹۱۰۰ نفر که بالای ۵۵ سال سن داشتند در هلند در این تحقیق بلندمدت شرکت کردند. در طول تحقیق بیش از هزار نفر دچار سکته شدند.
به طور کلی مشکلات حافظه مستقلاً افزایش خطر سکته مغزی را به دنبال دارد. محققان همچنین متوجه شدند کسانی که مشکل حافظه‌ داشتند، اگر تحصیلات عالیه هم داشتند، احتمال سکته مغزی در آن‌ها ۳۹ درصد بیشتر بود. اگرچه این مطالعه ارتباطی علت و معلولی را بین این دو اثبات نکرد.
این سطح خطر با ارتباط بین مشکلات حافظه و بیماری آلزایمر در مورد افرادی با سطح تحصیلات عالیه قابل مقایسه است. دکتر عرفان اکرم، متخصص مغز و اعصاب و استادیار دانشگاه اراسموس روتردام در هلند نشست خبری گفت: «مطالعات نشان داده که سکته مغزی باعث عارضه حافظه می‌شود. ما با توجه به آسی‌شناسی عروقی، سوال را به‌طور معکوس مطرح کردیم: آیا عارضه حافظه نشان‌دهنده افزایش خطر سکته مغزی است؟»
اکرم توضیح داد: «با فرض نقش تحصیل در عارضه حافظه، ما این ارتباط را در سه گروه جداگانه مورد تحقیق قرار دادیم: تحصیلات پایین، تحصیلات متوسطه و تحصیلات عالیه. مت متوجه شدیم که ارتباط مشکل حافظه با سکته مغزی در افرادی با تحصیلات عالیه قوی‌تر است. اگر ما بتوانیم در آینده این نظریه را تایید کنیم، خواهیم توانست پیش‌بینی کنیم که کسانی که از تغییرات در حافظه‌‌شان گله‌مند هستند باید اهداف اولیه تشخیص و پیشگیری از سرطان مغزی باشند.»
(منبع: Webmd)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ