روش‌هایی برای افزایش مهارت‌های ارتباطی، کاریزما و خوش‌برخورد بودن-قسمت دوم

مهرناز زاوه
برای آن دسته از ما که موقعیت‌های اجتماعی کمی اعصاب خردکن به نظر می‌آید٬ یکی از ساده‌ترین راه‌ها جهت تسهیل آن٬ سؤال پرسیدن است.

در ادامه‌ی قسمت اول روش‌هایی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی برایتان آورده‌ایم.
روش ۲: واکنش‌های احساسی را تحریک کنید
انسان‌ها٬ بنده‌ی عادت‌اند. مغز ما طوری سیمکشی شده که همه چیز را برایمان ساده و اثربخش کند. بنابراین وقتی به چیزهایی مانند شستن دندان‌ها و یا لم دادن روی کاناپه بعد از یک روز کاری طولانی عادت می‌کنیم٬ در واقع الگوهای اجتماعی مشابهی را هم انجام می‌دهیم. وقتی کسی از شما می‌پرسد حالتان چطور است اغلب چطور جواب می‌دهید؟ حدس من این است که احتمالا چیزی می‌گویید در راستای این که «همه چیز خوبه» یا «همه چی اوکیه … مثل همیشه» . این جمله در واقع بیانگر حس و حال واقعی شماست٬ نکته مهم اینجاست که از قدرت کلمات آگاه باشید. رابین شارما در این باره می‌گوید: «کلمات هم می‌توانند الهام‌بخش باشند و هم مخرب. انتخاب با خودتان است». اگر بتوانید کسی را به هیجان آورده٬ شاد کرده و یا خیالش را راحت کنید آن هم تنها با تغییر چند کلمه همیشگی٬ آیا این به شما قدرت نمی‌دهد؟ پس حتما می‌توانید این فرآیند ساده را انجام دهید.
قدم ۱: از زبان‌های متنوع و گوناگون استفاده کنید
سعی کنید از صفات جالب استفاده کنید به جای کلماتی مانند «خوبه»‌٬ «معمولیه»‌٬ « اوکی» و «باشه». شما می‌توانید از کلماتی مانند «وجدآور»٬ «باحال»٬ «هیجان انگیز»٬ «شگفت انگیز» و یا «فراموش نشدنی» استفاده کنید. اما ترجیحا بهتر است کلمات توصیفی را پیدا کنید که باعث پیش بردن مکالمه‌تان می‌شود.
قدم ۲: کمی جزئیات را چاشنی کار کنید
اگر واکنش‌های خسته‌کننده خود را با کلماتی عوض کرده‌اید که باعث گیج شدن دیگران می‌شود٬ سعی کنید جزئیات بیشتری را لا به لای حرف‌هایتان اضافه کنید. روش «بله٬ و …» روشی ساده است که بسیاری از بازیگران برای افزودن خط داستان در جریان بازی از آن استفاده می‌کنند. در دنیای واقعی٬ این کار باعث می‌شود که با پاسخ به سؤال دیگران بتوانید عمق بیشتری به گفتگو بدهید و بعد خود را برای گفتن یک داستان کوتاه و نشان دادن توجه آماده کنید.
روش ۳: سؤالات خوب بپرسید
برای آن دسته از ما که موقعیت‌های اجتماعی کمی اعصاب خردکن به نظر می‌آید٬ یکی از ساده‌ترین راه‌ها جهت تسهیل آن٬ سؤال پرسیدن است. این مسئله خصوصا برای افرادی که ممکن است در جریان ادامه یک گفتگو عصبی شوند یا آنهایی که هنگام گفتن یک داستان یا جُک یا شرکت در گفتگو معذب و تحت فشار هستند بسیار مفید است.
علت آنکه سؤال پرسیدن به شما کمک می‌کند آن است که:
-مجبور می‌شوید کمتر حرف بزنید
-کاری می‌کنید که دیگران احساس مهم بودن داشته باشند
-دیگران متوجه می‌شوند که شما چه شخصیت کاریزماتیکی دارید
در اینجا قالب ORCA را به شما معرفی می‌کنیم. با کمک این روش می‌توانید با پرسیدن یک سری سؤال٬ دیگران را وادار به صحبت کنید.
خاستگاه
-اهل کجایی؟
-کجا بزرگ شدی؟
-کدام مدرسه می‌رفتی؟
سرگرمی
-دوست داری در اوقات فراغت چه کار کنی؟
-آیا هیچ سرگرمی خاصی داری؟
-معمولا آخر هفته‌ها چه کار می‌کنی؟
کار
-کجا کار می‌کنی؟
-چند وقت است که با این شرکت مشغول به کاری؟
-چه کاری در آن انجام می‌دهی؟
هدف
-در لیست آرزوهایت چه نوشته‌ای؟
-چه چیزی تو را به وجد می‌آورد؟
-اگر بتوانی فردا به جایی سفر کنی آنجا کجا خواهد بود؟
این یک قالب ساده است که می‌توانید در هر گفتگویی از آن استفاده کنید تا فرد مقابل را بهتر بشناسید. حالا وقتی این سؤالات را می‌پرسید باید روش اولی را هم که گفتیم به خاطر داشته باشید –یعنی از تماس چشمی و لبخند استفاده کنید تا مکالمه مؤثری داشته باشد. افراد وقتی به دنبال برقراری ارتباط با کسی هستند اغلب به دنبال شباهت‌ها می‌گردند٬ بنابراین سؤال پرسیدن راهی عالی برای یافتن زمینه‌های مشترک بوده و خیال فرد را بابت صحبت با شما راحت خواهد کرد.
منبع: realmenrealstyle

۸ نکته مهم در آداب معاشرت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ