چهار قدم تا رسیدن به اعتماد به نفس بالا-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگرچه نزدیک شدن به مدیر‌عامل یا کسی که عاشقانه دوستش دارید می‌تواند توأم با هراس باشد، اما به هر حال باید راهی برای انجام این کار پیدا کنید.

اعتماد به نفس یکی از آن چیزهایی است که به سختی می‌توان آن را توصیف کرد. در واقع چون چیز ملموسی نیست تنها زمانی می‌توان آن را تشخیص داد که بتوان حس کرد یا دید. افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند معمولا به آمال و آرزوهایشان می‌رسند، شهامت نزدیک شدن به هر کس را که می‌خواهند دارند و از جایگاه خود احساس رضایت دارند. آیا شما هم یکی از این افراد هستید؟ اگر نیستید پس بهتر است اعتماد به نفس خود را ارتقاء دهید. اما فکر می‌کنید این کار را با چه میزان از دقت و درستی می‌توان انجام داد؟ در اینجا به مواردی اشاره می‌کنیم که حتما در این زمینه برایتان جالب خواهد بود.
۱. از سرزمین آرامشتان خارج شوید
آیا تا به حال شده مجبور باشید یک کار غیرعادی انجام دهید که اصلا تمایل به انجام آن نداشته باشید؟ این کار می‌تواند در میان گذاشتن یک ایده جسورانه با مدیرعامل شرکت‌تان باشد، یا یک ایده تجاری که سال‌ها روی آن کار کرده‌اید و یا نزدیک شدن به دختری که مدت‌هاست می‌خواهید با او حرف بزنید. نکته اینجاست: اگر بخواهید در درون سرزمین امن و آرام خودتان بنشینید، این مسئله به رکود و سکون منتهی می‌شود. وقتی چیزهای جدید را تجربه نکنید، بیشتر و بیشتر در درون چاله‌ی آرامش و آسایش خود که سال‌هاست در حال کندنش هستید غرق خواهید شد. اگرچه نزدیک شدن به مدیر‌عامل یا کسی که عاشقانه دوستش دارید می‌تواند توأم با هراس باشد، اما به هر حال باید راهی برای انجام این کار پیدا کنید.
راهکار: اهداف کوچکی برای خودتان در نظر بگیرید
نگران نباشید. نمی‌خواهیم به شما آن جمله کلیشه‌ای و معروف «فقط انجامش بده» را پیشنهاد بدهیم. در عوض  تلاش ما این است که به شما کمک کنیم تا از سرزمین آرامش خود به روشی کاملا متفاوت بیرون بیایید. این کار با نوشتن اهداف کوچک محقق می‌شود. اهداف کوچک، تکه‌های پازل یک هدف بزرگ هستند که می‌توانید از آن به نفع خود برای رسیدن به چیزی که می‌خواهید و ایجاد انگیزه برای ادامه پیشرفت استفاده کنید. 
بگذارید با یک مثال این مسئله را برایتان توضیح دهیم. شما یک ایده تجاری دارید که می‌خواهید آن را با مدیرتان در میان بگذارید اما جرات نمی‌کنید به دفترش نزدیک شوید. بسیار خوب، به یک هدف کوچک‌تر فکر کنید که نتیجه مشابهی در پی دارد و کمی فشار را از روی شما بر‌می‌دارد. یعنی ممکن است از نزدیک شدن به مدیرتان بترسید اما نظرتان درباره ارسال یک ایمیل چیست؟ در این صورت زمان کافی برای نوشتن یک پیغام کامل درباره ایده خود خواهید داشت، بدون آنکه عصبی و مضطرب شوید. با کوچک کردن هدف جسورانه‌تان و قابل هضم کردن آن، شما می‌توانید شانس‌تان را برای ادامه مسیری که در پیش گرفته‌اید، افزایش دهید.
وقتی به اهداف کوچک خود دست پیدا می‌کنید، متوجه می‌شوید که کم کم اعتماد به نفس لازم را به دست می‌آورید تا از سرزمین آرامش خود پا فراتر بگذارید و به تدریج قدم‌های بزرگتری بردارید.
۲. ارزش‌های خود را بشناسید
آیا تا به حال متوجه شده‌اید افرادی که اعتماد به نفس دارند افراد قاطع و مصممی هستند؟ غذا سفارش دادن آنها در رستوران به هیچ وجه ۵ دقیقه هم طول نخواهد کشید یا زیاد درگیر فکر کردن به موضوع خاصی نمی‌شوند. به خاطر همین است که این افراد دقیقا می‌دانند که چه می‌خواهند. در این مسیر، نخستین قدم این است که ارزش‌های خود را تعریف کنید: آنتونی رابینز در کتاب «غول درون را بیدار کن» در دو شکل کاملا واضح و متفاوت درباره‌ی ارزش‌ها صحبت می‌کند.
ارزش‌های مسیری: با این راه‌ها می‌توانید وضعیت احساسی خود را که واقعا به دنبالش می‌گردید تحریک کنید. نخستین مثال در این زمینه پول است. مثلا پول معمولا مسیری برای رسیدن به چیز دیگری است. آنچه ممکن است شما به دنبالش باشید نوعی آزادی مالی است، اما این پول است که شما را به آنجا می‌رساند بنابراین نوعی «ارزش مسیری» خوانده می‌شود.
ارزش‌های نهایی: این‌ها وضعیت‌های احساسی هستند که خواهان آن هستید مانند عشق، امنیت و شادی که «ارزش‌های مسیری» برای شما مهیا می‌کنند. در مثال پول، ارزش نهایی شما می‌تواند امنیت و احساس ثبات مالی باشد.
راهکار: ارزش نهایی‌تان را تعریف کنید
همین هفته سعی کنید ۱۰ تا از ارزش‌های نهایی خود را بنویسید. برای رسیدن به آن، نوشتن برخی از ارزش‌های مسیری به شما کمک می‌کند تا به مقصد «ارزش‌های نهایی» برسید. سعی کنید با خودتان صادق باشید.
منبع: realmenrealstyle

۵ راه تقویت اعتماد به نفس نسبت به اندام که خانم‌ها باید بدانند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ