چطور می‌توان میزان چربی پوست را کنترل کرد-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اینکه میزان چربی پوستتان چقدر است می‌تواند در فصل‌های مختلف، هفته‌ها و حتی روزانه با هم فرق داشته باشد. تولید چربی تحت تأثیر هورمون‌ها، خلق و خو و حتی آب و هوا است.

همانطور که در قسمت اول گفتیم روش‌های زیادی برای کاهش چربی سطح پوست وجود دارد. در اینجا به برخی موارد دیگر اشاره می‌کنیم.
مرطوب کننده 
افرادی که پوست چرب دارند اغلب از مرطوب کننده استفاده نمی‌کنند چرا که نگران این مسئله هستند که پوستشان براق‌تر به نظر برسد. البته این فکر اصلا درست نیست. حتی پوست‌های چرب هم برای آنکه وضعیت مطلوب داشته باشد باید مرطوب شود. پیشنهاد می‌شود از مرطوب کننده‌های فاقد چربی استفاده کنید.
کرم ضدآفتاب فاقد چربی
کرم‌های ضدآفتاب سنتی ممکن است برای افرادی که پوست چرب دارند مشکل‌ساز باشند چرا که این کرم‌ها باعث ایجاد لایه ضخیمی روی پوست شده و منافذ پوستی را مسدود می‌کنند. با این حال، محافظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید اهمیت فراوانی دارد. ژل‌های ضدآفتاب نسبت به کرم‌ها و لوسیون‌ها، کمتر پوست را چرب می‌کنند و از طرفی انواع مختلفی از محصولات بدون چربی در این زمینه وجود دارد. برخی از جدیدترین آنها حاوی پودرهای صورت هستند که در اکثر موارد در برابر آسیب‌های ناشی از خورشید از پوست محافظت می‌کنند.
هماهنگی و تعادل در رژیم صورت
اینکه میزان چربی پوستتان چقدر است می‌تواند در فصل‌های مختلف، هفته‌ها و حتی روزانه با هم فرق داشته باشد. تولید چربی تحت تأثیر هورمون‌ها، خلق و خو و حتی آب و هوا است. برای مثال برخی از افراد تنها در فصل تابستان و وقتی عرق می‌کنند، مشکل چرب شدن پوست دارند. باید از نحوه تغییرات پوستی خود آگاه باشید تا بتوانید طبق آن رژیم خاصی را در نظر بگیرید. شاید مجبور باشید در طول تابستان، برای پیشگیری از بروز چربی پوست، هر روز از تمیزکننده همراه با اسید گلیکولیک یا اسید بتا هیدروکسی استفاده کنید اما در زمستان این کار را هر از گاهی انجام دهید. به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از این محصولات به خشکی پوست می‌انجامد.
مشورت با متخصص پوست
اگر محصولات بدون نسخه برای کمک به پوست چربتان فایده‌ای نداشت، بهتر است با متخصص پوست صحبت کنید. استفاده از لیزر و لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند باعث کاهش چربی پوست شده و ظاهر پوستتان را بهتر و زیباتر کند. کرم‌هایی که حاوی تِرِتینوین، آداپالِن یا تازاروتن هستند هم می‌توانند نوع فعالیت منافذ را اصلاح کرده و میزان چربی پوست را کم کنند.
هنگام آرایش پوست چرب حواستان باشد که حتما این نکات را رعایت کنید:
آماده‌سازی پوست
وقتی پوستتان حالت چرب پیدا می‌کند، استفاده از مواد آرایشی باعث بهتر شدن این وضعیت خواهد شد. در واقع باید آنها را بر روی چرب‌ترین نقاط (یعنی پیشانی، بینی و چانه) همراه با یک آستر آرایشی فاقد چربی و مقاوم در برابر نور استفاده کنید.
پودرهای آرایشی
استفاده زیاد از پودرهای آرایشی می‌تواند نتیجه معکوس به همراه داشته و باعث شود منافذ پوستی، روغن بیشتری پس دهند. سعی کنید پودر را فقط روی نقاطی که بیشتر براق هستند استفاده کنید. سعی کنید از پودری استفاده کنید که مات است و باعث کاهش براقی پوست می‌شود. اگر از پودر زیادی استفاده کردید، یک اسفنج آرایشی را کمی مرطوب کرده و آن را روی نقاطی بگذارید که پودر زیاد زده‌اید.
لوازم آرایش با ماندگاری طولانی
آب و چربی یک کار مشترک در قبال آرایش شما انجام می‌دهند: در واقع آن را پوشانده، یا کثیف و لک کرده و یا باعث چرب شدن سطح آن می‌شوند. به خاطر همین است که باید از محصولات آرایشی برای چشمتان استفاده کنید که ضد‌آب بوده و ماندگاری طولانی داشته باشند.
منبع: webmd

برای درمان پوست چرب چه کاری باید کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ