با دقت به زگیل ها نگاه کنید تا سرطان نگیرید!

jalalvand
یکی از دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم، زگیل تناسلی است البته نباید این موضوع را از یاد برد که زگیل انواع مختلفی دارد که همه آن‌ها باعث ابتلا به سرطان نمی‌شوند و تنها تعدادی از زگیل‌ها باعث سرطان می‌شوند. عامل ابتلا به این زگیل یک ویروس به نام پاپیلومای انسانی Human papilloma virus محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد می‌توانند به این نوع زگیل مبتلا و خودشان از این مسئله بی اطلاع باشند، چون در خیلی از موارد این زگیل بدون علائم است و همین مسئله تشخیص آن را سخت می‌کند. خیلی از افراد تصور می‌کنند که پاپ اسمیر روش مناسبی برای تشخیص نوع زگیل تناسلی(از لحاظ سرطان‌زا بودن) است در حالی‌که راه تشخیص این نوع زگیل، معاینه داخلی محسوب می‌شود چنانچه پزشک متخصص زنان ، ابتلا به زگیل را تشخیص بدهد، فرد باید از اچ. پی . وی تایپینگ Hpv genotyping که روش تشخیصی دیگری است کمک بگیرد تا نوع زگیل مشخص و اقدامات لازم انجام شود.

بر خلاف تست پاپ اسمیر که به همه افراد توصیه می‌شود، انجام اچ.پی. تایپینگ به همه افراد توصیه نمی‌شود و تنها در شرایطی که فرد رفتار پرخطر دارد، سیگاری است یا دچار ترشحات متعدد می‌شود این نوع روش تشخیصی ممکن است انجام شود.

همچنین در شرایطی که دهانه رحم زخم یا ترشحات زیادی وجود داشته باشد متخصص زنان و زایمان انجام اچ.پی.وی تایپینگ را ضروری می‌داند. چنانچه فرد به زگیل تناسلی مبتلا باشد، تست پاپ اسمیر برای بررسی تغییرات سلولی، با فاصله کمتری انجام می‌شود تا سلول‌های پیش سرطانی را در صورت بروز، بتوان سریع تشخیص داد.

واکسن کافی نیست

برخی از افراد واکسن زگیل تناسلی( گارداسیل- Gardasil) را می‌زنند و تصور می‌کنند که با زدن این واکسن دیگر نیازی به معاینات دوره‌ای ندارند و نباید پاپ اسمیر انجام بدهند در حالی‌که این باور نادرست است چون این واکسن تنها می‌تواند بدن را در برابر 4 نوع از زگیل‌های تناسلی خطرناک محافظت کند در حالی‌که 6 نوع زگیل تناسلی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند، تا کنون شناسایی شده است، پس زدن واکسن، افراد را از مراجعه دوره‌ای به پزشک متخصص زنان بی‌نیاز نمی‌کند.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: راه‌های پیشگیری از ابتلا به HPV و سرطان دهانه‌‌ رحم

واکسن ویروس پاپیلوم انسانی برای مبارزه با بیماری آنافیلاکسی

زیر و بم ویروس پاپیلوم انسانی را بشناسید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ