چطور خشکی و پوسته لب را درمان کنیم؟

faateme1366
وقتی لب هایتان کویر می شود، هر قدر هم که زیبا باشید، باز هم یک جای کار می لنگد. داشتن لب های صاف و بدون پوسته، تاثیر مهمی در چهره شما دارد. اگر از جمله افرادی هستید که دائم دستتان به کندن پوسته های لبتان است این مطلب مخصوص شماست.

چطور پماد مناسب انتخاب کنیم؟

اگر هنوز یک پماد مناسب لب (بالم لب) ندارید به دنبال خرید پمادی بروید که درون آن موادی چون موم، وازلین (petroleum jelly) و پارافین وجود داشته باشد. این مواد به خوبی رطوبت را درون خود نگه می‌دارند و مثل بالم‌‌های سبک و نازک نیستند که رطوبت از میان آنها به سرعت تبخیر ‌شود. اگر احساس می‌کنید که لب‌های‌تان خیلی ملتهب و خشک و دارای سوزش هستند، آلو‌ورا می‌تواند به شما کمک زیادی کند. این گیاه دارای خواص التیام‌دهنده زیادی است که می‌تواند بسیاری از التهابات خفیف و از جمله آفتاب سوختگی را درمان کند.

 

کرم هایی برای مرطوب کردن لب ها

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده لب‌ها که ترجیحا حاوی ضدآفتاب با فاکتور محافظتی  برابر یا بیش از 15  باشند می‌تواند در کنترل خشکی و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. این ترکیبات اغلب حاوی سرامیدها، مشتقات پارافین و اوسرین، کره کاکائو یا عصاره آلوورا هستند که به بازسازی پوست آسیب‌دیده کمک کرده و ظاهر خشک و ترک‌خورده لب‌ها را بهبود می‌بخشند. رژلب‌های فاقد رنگ یا رنگی نیز جزو درمان‌های موثر در از بین بردن خشکی لب‌ها محسوب می‌شوند و استفاده از آنها به شرطی که در مصرف آنها زیاده‌روی نشود و از مکیده شدن یا خوردن این رژلب‌ها خودداری شود، مفید است. شایان ذکر است که رژلب‌های حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده و ضدآفتاب و دارای خاصیت چرب‌کنندگی بر رژلب‌های عادی ارجحیت دارند و باعث نگهداری رطوبت لب‌ها و ممانعت از تبخیر می‌شوند.

 

برق لب خوب است یا بد؟

استفاده از براق کننده لب یکی از راه حل های مفید برای لب های خشک است. بیشتر براق کننده های لب عمل مرطوب کننده پوست را هم انجام می دهند. برای مقابله با پوسته شدن لب ها و صاف شدن پوست لب هم بسیار مناسب است. اما هیچ چیز نمی تواند رطوبت لب ها را همیشه حفظ کند و خشکی لب ها را برطرف کند. محصولات انسدادی مانند وازلین عملکرد بسیار شگفت انگیزی دارند. وازلین التهاب لب را کاهش می دهد و آن را تسکین می دهد. به وسیله وازلین نه تنها بخش بیرونی لب مرطوب می شود بلکه این رطوبت را به عمق لب ها منتقل می کند.

 

چطور مرطوب بمانید؟

لب را هیدراته نگه دارید. این آسان ترین راه برای از بین بردن خشکی لب است. اما خیلی ها مساله را اشتباه متوجه می شوند. زبان زدن به لب ها شاید ایده خوبی به نظر برسد برای حفظ رطوبت آن ها اما این رطوبت خیلی زود تبخیر خواهد شد و لب های شما بیشتر دچار خشکی می شود. به جای این کار، به راهکارهای بهتر فکر کنید. کم شدن آب بدن سبب خشک شدن لب ها می شود بنابراین مطمئن باشید برای حفظ هیدراته شدن بدن و میزان رطوبت پوست در طی روز به اندازه کافی آب نوشیده اید.

 

وقتی هوا خشک است…

اگر در منطقه‌ای گرم و مرطوب به سر می‌برید، چندان جای نگرانی نیست، اما هوای خشک بخصوص در سرما می‌تواند آسیب‌هایی جدی برای پوست شما وارد کند. گرمایش داخلی طی فصل زمستان یکی از عوامل اصلی خشکی لب ها محسوب می شود زیرا رطوبت هوا در این شرایط کاهش می یابد، به ویژه اگر در اتاقی گرم می خوابید. پیش از خواب همواره از یک مرطوب کننده لب استفاده کنید و دمای اتاق را روی سطوحی مناسب تنظیم کنید.

 

گل سرخ چه کمکی به شما می کند؟

گلِ سرخی که در باغچه‌ی حیاط‌تان دارید، درمان خشکی لب شماست. این مرهم به لب‌ها کمک می‌کند، مرطوب بمانند و آنها را خوشرنگ‌تر و زیباتر نیز می‌کند.

مقداری گلبرگ گلِ سرخ را با آب بشویید. گلبرگ‌ها را چند ساعت در شیر بخیسانید (اگر نسبت به محصولات لبنی حساسیت دارید می‌توانید گلبرگ‌ها را در گلیسیرین بخوابانید).

گلبرگ‌ها را له کرده و به شکل خمیر درآورید.

خمیر به‌دست‌آمده را روی لب‌های خشک‌تان بگذارید و این کار را روزی دو تا سه بار و هر شب قبل از خواب انجام دهید.

 

چند روغن مناسب برای درمان خشکی لب

روغن نارگیل، یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که به درمان ترک لب‌های شما که در اثر سرما و خشکی هوا ایجاد شده، کمک می‌کند. خیلی راحت می‌توانید روغن نارگیل خالص را چند بار در روز به لب‌های خود بمالید تا مرطوب بمانند. همچنین می‌توانید از روغن زیتون برای حفظ رطوبت لب‌ها استفاده کنید.

روغن کرچک هم یک درمان خوب دیگر برای خشکی لب و پوسته‌شدن آن است.روغن کرچک را چند بار در روز به لب‌های خود بمالید. همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک را با یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین و چند قطره آبلیموی تازه به‌خوبی مخلوط کنید و قبل از رفتن به رختخواب به لب‌تان بمالید. صبح، با پنبه‌ای که در آب ولرم خیس‌شده، آن را تمیز کنید. این کار را هر روز ادامه بدهید تا زمانی که خشکی لب‌تان برطرف شود.

عللی برای خشکی لب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ