کدام هدفون‌ها بیشتر به قدرت شنوایی‌تان آسیب می‌رسانند؟

مهرناز زاوه
در حالی که عقیده‌ی بسیاری از ما بر این است که انتخاب بین هدفون‌های کوچک استریو و هدفون عادی در نهایت به کیفیت صدا ارتباط پیدا می‌کند، اما باید بدانید که مسئله‌ی مهمتری در ارتباط با سلامتی در این میان مطرح است و آن هم مسئله‌ی کم شنوایی است.

در حالی که عقیده‌ی بسیاری از ما بر این است که انتخاب بین هدفون‌های کوچک استریو و هدفون عادی در نهایت به کیفیت صدا ارتباط پیدا می‌کند، اما باید بدانید که مسئله‌ی مهمتری در ارتباط با سلامتی در این میان مطرح است و آن هم مسئله‌ی کم شنوایی است. و سؤال این است که کدام یک از این دو نوع هدفون باعث آسیب به گوش می‌شود؟
جواب کوتاه: هدفون‌های سبک استریو آسیب بیشتری وارد کرده از طرفی هدفون‌های معمولی هم بی‌ضرر نیست. ببینیم چه دلایلی در این باره وجود دارد. 
نقطه‌ی ناشنوایی
حدود ۱۶ درصد از نوجوانان آمریکایی دچار مشکلات ناشنوایی هستند که به خاطر صدای بلند رخ می‌دهد. شاید میزان کمتری از این رقم (مثلا حدود ۱۵ درصد) از افراد بزرگسال آمریکایی هم این مشکل را دارند. این مسئله‌ی بزرگی است و مشکل کم‌شنوایی را نمی‌توان درمان کرد. وقتی شنوایی شما از بین برود، در واقع برای همیشه رفته است.
از آنجا که بی‌شک برخی صداها که منجر به بروز آسیب می‌شوند در طبیعت وجود دارد و بسیار از آنها اجتناب ناپذیرند مانند صدای ترافیک یا صداهای مربوط به کار، اما بخش زیادی از صداهای محدودکننده‌ی شنوایی انتخابی هستند. این مسئله تا حدی به ابزارهای شخصی شما که برای شنیدن استفاده می‌شود ربط پیدا می‌کند، فرق نمی‌کند که تلفن‌تان باشد یا دستگاه پخش موزیک، یا آنکه آن را با هدفون معمولی گوش بدهید یا با هودفن استریوی کوچک.
صداهای آهسته مضر نیستند، تنها باید از صداهای خیلی بلند جلوگیری کنید. در واقع میزان ناشنوایی می‌تواند به هر نوع صدای بلندی ارتباط داشته باشد که هم به بلندی صدا که بر حسب واحد دسی-بل است ارتباط پیدا می‌کند و هم به طول مدت تماس با صدا. صداهای زیر ۸۵ دسی-بل کاملا امن هستند. اگر به طور متوسط حدود ۸ ساعت به صداهای بالای ۹۰ دسی بل گوش دهید به مرور دچار کم شنوایی خواهید شد. در واقع هر چه صدا بالاتر رود، مدت زمان ایمن بودن آن کاهش خواهد یافت.
منبع: mayoclinic

هشدار وزارت بهداشت درباره «هندزفری»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ