مناسب‌ترین تمرینات لاغری برای فرم اندام شما-قسمت اول

مهرناز زاوه
اندام افراد مختلف مثل یکدیگر نیست و در نتیجه به تمرینات ورزشی یکسان جواب نمی‌دهد. درست است که شما قادر به عوض کردن ژن‌هایتان نیستید، اما با تمرینات درست و مخصوص به فرم اندام‌تان می‌توانید به بهترین حالت ممکن دست یابید.

اندام افراد مختلف مثل یکدیگر نیست و در نتیجه به تمرینات ورزشی یکسان جواب نمی‌دهد. درست است که شما قادر به عوض کردن ژن‌هایتان نیستید، اما با تمرینات درست و مخصوص به فرم اندام‌تان می‌توانید به بهترین حالت ممکن دست یابید. ایده خوبی است که پیش از شروع تمرینات ورزشی و دنبال کردن رژیم غذایی سالم، نوع فرم اندام‌تان را بدانید. دانستن این مساله در پیش بردن برنامه ورزشی و تغذیه‌ای که شروع کردید، به شما کمک خواهد کرد و باعث می‌شود برنامه واقع بینانه‌تر و اهداف دست یافتنی‌تری تنظیم کنید تا راه برای رسیدن به موفقیت برایتان باز شود. 
اندام به شکل ساعت شنی
این اندام‌ها در قسمت بالاتنه و پایین تنه انحنا دارند، اما در قسمت کمر باریک‌اند.
بهترین تمرینات قلبی عروقی: در هم تنیدن عضلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجایی که تقارن بالاتنه و پایین تنه یک هدف ایده‌آل است، برنامه ورزشی روزانه باید به نحوی تنظیم شود که هر روز به یک عضله مختلف پرداخته شود تا تعادل لازم برای رشد عضلات برقرار گردد. به عنوان مثال، می‌توانید در هفته جاری چهار برنامه ورزشی یک ساعته داشته باشید: زومبا، دوچرخه سواری در حالت خوابیده و تمرینات قلبی عروقی کلاسیک مانند دوچرخه سواری داخل سالن و یا پیاده روی آخر روز.
بهترین تمرینات قدرتی: کوین بیلی که متخصص تمرینات قدرتی است، معتقد است که انجام دو تا سه روز تمرینات قدرتی در هفته به تقویت بدن کمک کرده و تقارن عضلات بالاتنه و پایین تنه را حفظ می‌کند. برای قسمت بالاتنه، بهتر است از وزنه‌هایی با وزن متوسط برای انجام حرکات جلو بازو، پرس شانه و ماهیچه سه سر استفاده کنید تا عضلانی‌تر شوید. به گفته او، کسانی که بدن‌هایشان به شکل ساعت شنی است، باید به تقویت نواحی پشت بالاتنه خود توجه بیشتری داشته باشند و از تمرین بالا بردن هالتر در حالت خمیده استفاده کنند. از آنجایی که قفسه سینه این افراد تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد، باید به تقویت این بخش بپردازند.
برای قسمت‌های پایین تنه، می‌بایست از حرکت‌های مربوط به عضله چهار سر ران، داخل ران‌ها، همسترینگ و ساق پا استفاده شود تا انحنای اطراف باسن به تناسب برسد.
اندام دایره شکل
باسن و شانه‌های کوچک‌تر در بدن‌های دایره شکل، از بیشترین تناسب ممکن برخوردارند. این افراد معمولا پاهای باریک و پهلوهای تو رفته دارند و چربی‌هایشان در قسمت‌های میانی شکم انباشته می‌شوند.
بهترین تمرینات قلبی عروقی: تمرینات کششی بهترین گزینه‌اند، چون ضربان قلب را به بالاترین حد ممکن می‌رسانند و به تسریع روند چربی سوزی کمک می‌کنند، بدون آنکه برای بدن ضرری داشته باشند. نیم ساعت یوگای قدرتی و سپس ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی سرعتی، بهترین تمرین قلبی عروقی برای اندام‌های دایره شکل است. به گفته بیلی، افرادی که اندام دایره شکل دارند، معمولا پاهای لاغری دارند. این وضعیت به آنها کمک می‌کند که در حین انجام تمرینات قلبی عروقی تحمل بیشتری داشته باشند و کمتر در معرض آسیب دیدگی و مصدومیت قرار بگیرند.
دویدن در مسافت‌های کوتاه با شدت بالا نیز برای بدن‌های دایره شکل مناسب است؛ البته این افراد پیش از دویدن باید به سطح تناسب مشخصی رسیده باشند. دویدن حتی از از تمرینات قلبی نیز تاثیر بیشتری دارد و سوخت و ساز بدن را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد، چون سرعت قدم‌ها در دویدن به تدریج افزایش می‌یابد. از این رو، بدن را به چالش می‌کشد که سخت‌تر کار کند. بیلی توصیه می‌کند که قبل از شروع تمرینات، چهار هفته تمرینات منظم داشته باشید.
بهترین تمرینات قدرتی: بیلی توصیه می‌کند که دو تا سه روز در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به انجام تمرینات قدرتی بپردازید. شنا روی زمین با دست‌های نزدیک به هم (دو ست ۱۰ یا ۱۵ تایی) تاثیر بسزایی دارد. این حرکت برای تقویت عضلات دو سر و سه سر و شکم مناسب است. تقویت این عضلات باعث می‌شود که شکم به سمت داخل برود و از حالت دایره شکل در بیاید. حرکت پلانک نیز یکی از تمرینات مناسب برای ساختن عضلات شکم است. شما می‌بایست هر بار به مدت ۳۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس استراحت کنید. این بازه زمانی را به تدریج به ۶۰ ثانیه برسانید.
منبع: youbeauty

اولین کاری که در باشگاه باید کرد چیست؛ تمرینات کاردیو یا کار با وزنه؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ