عادت‌های بد کودکانه منجر به یبوست فرزند دلبندتان می شود!

jalalvand
کودکان نیز مانند بزرگسالان می‌توانند به یبوست مبتلا شوند و دلایل زیادی برای یبوست در کودکان وجود دارد. معمولا در کودکان دلیل یبوست مشکلات انسدادی نیست و دلایل دیگری برای یبوست وجود دارند که مهم‌ترین آن عادت‌های بد در کودک به دلیل عدم آموزش است.

 برای مثال برخی از کودکان عادت دارند که در زمان نیاز به دفع، این کار را به تعویق بیاندازند و همین مسئله بعد از مدتی باعث ابتلای آن‌ها به یبوست می‌شود.

گاهی اوقات تغذیه نامناسب کودک یکی دیگر از دلایل ابتلا به یبوست است. حساسیت به شیرگاو و عدم تحمل شیرگاو یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند باعث ابتلا به یبوست در کودکان شود. برخی از اختلالات مادرزادی مثل وجود نداشتن عصب انتهای روده یا ضعیف بودن این عصب نیز می‌تواند باعث ابتلا به یبوست در کودکان شود.

گاهی ساختار مقعد یا روده کودک دچار مشکل است که باعث ابتلا به یبوست می‌شود که تمامی این موارد باید توسط متخصص گوارش کودکان به دقت بررسی و درمان شود.

کولونوسکوپی کنم؟

خیلی از افرادی که برای مدت طولانی به یبوست مبتلا هستند تصور می‌کنند که باید حتما کولونوسکوپی انجام بدهند در حالی‌که کولونوسکوپی در شرایط معمول لازم نیست. کولونوسکوپی فقط در شرایطی انجام می‌شود که فرد علائم هشدار داشته باشد.

اگر فرد علاوه بر یبوست علائم هشدار دهنده نیز داشته باشد باید این مسئله را جدی بگیرد برای مثال خونریزی از روده و خون مخفی در مدفوع(از طریق آزمایش مشخص می‌شود.) علائمی هستند که باید جدی گرفته شوند.

اگر انسداد در روده وجود داشته باشد می‌تواند علائمی چون حالت تهوع، استفراغ، دل پیچه ، کاهش قطر مدفوع و کاهش وزن را به همراه یبوست در پی داشته باشد به همین دلیل این علائم باید جدی گرفته شوند به خصوص در شرایطی که سن بیمار بالای 50 سال باشد و سابقه قبلی یبوست نیز نداشته باشد.

برخی از افرادی که به یبوست مبتلا هستند و علائم هشدار را هم دارند، به دلیل ترس، کولونوسکوپی انجام نمی‌دهند. کولونوسکوپی یک روش تشخیصی دقیق و بی خطر است که در بیشتر مراکز با بیهوشی انجام می‌شود و بیمار دردی احساس نمی‌کند.

پس در شرایطی که  پزشک متخصص گوارش تشخیص بدهد باید کولونوسکوپی انجام شود، نباید انجام این کار را به تعویق انداخت.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: داروهای دردسرساز!

چگونگی درمان یبوست مزمن

درمان‌های خانگی برای یبوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ