چگونگی درمان یبوست مزمن

maryam01
یبوست، و یا عدم توانایی مناسب برای دفع مواد زائد بدن مشکلی بسیار شایع در بین میلیون‌ها انسان است. خصوصا در بین افراد سالخورده و مسن، یبوست مزمن جزو مشکلاتی است که عواقب خطرآفرینی به همراه دارد از جمله مشکلات اعضای بدن، آماس واگرهه (نوعی التهاب روده‌ای) و حتی مرگ زودهنگام. اما راه‌حل‌هایی هم برای از بین بردن این مشکل بدون نیاز به دارو یا جراحی وجود دارد. یکی از این راه‌ها که معمولا با شکست مواجه شده استفاده از ملین‌ها است که به مرور باعث بدتر شدن یبوست می‌شود، اما بدن به آن اعتیاد پیدا می‌کند و باعث می‌شود

یبوست، و یا عدم توانایی مناسب برای دفع مواد زائد بدن مشکلی بسیار شایع در بین میلیون‌ها انسان است. خصوصا در بین افراد سالخورده و مسن، یبوست مزمن جزو مشکلاتی است که عواقب خطرآفرینی به همراه دارد از جمله مشکلات اعضای بدن، آماس واگرهه (نوعی التهاب روده‌ای) و حتی مرگ زودهنگام. اما راه‌حل‌هایی هم برای از بین بردن این مشکل بدون نیاز به دارو یا جراحی وجود دارد.
یکی از این راه‌ها که معمولا با شکست مواجه شده استفاده از ملین‌ها است که به مرور باعث بدتر شدن یبوست می‌شود، اما بدن به آن اعتیاد پیدا می‌کند و باعث می‌شود که هر بار برای بهتر کردن این وضعیت به مقدار بیشتری از آن نیاز داشته باشد.
یکی دیگر از راه‌های مؤثر و جامع برای درمان یبوست مزمن آن است که در وهله‌ی اول، قابلیت بدن‌تان را برای تولید مؤثر اسید معده ترمیم و تقویت کنید. گفته می‌شود که اسید معده یکی از مهم‌ترین عوامل در تنظیم سلامت دستگاه گوارشی است و کمبود آن می‌تواند دلیل یبوست محسوب شود. از همه مهم‌تر آنکه این اسید برای تجزیه‌‌ی غذا و دفع مواد زائد از روده‌ی کوچک نقش مهمی دارد.
بعد از تقویت اسید معده، قدم بعدی تقویت اکوسیستم داخلی بدن‌تان از طریق استفاده از پروبیوتیک‌ها است. سبزیجات فرآوری‌شده، چای کومبوچا، شیر خام و کفیر همگی نمونه‌های کوچکی از غذاهای حاوی پروبیوتیک هستند که باعث می‌شود باکتری‌های مفید در شکم‌تان بیشتر شده و بهتر بتوانند غذا را تجزیه و سموم را دفع کنند.
این نکته را هم باید گفت که در بسیاری از افراد کمبود منیزیم غذایی باعث یبوست می‌شود. در واقع منیزیم باعث تسکین فشار وارده به دیواره‌ی روده شده و حرکت دودی یا کرم‌وار آنرا متعادل می‌کند. از طرفی آب را جذب کرده و باعث می‌شود که آب بیشتری وارد روده‌تان شود و این به هضم بهتر غذا می‌انجامد.
(منبع: webmd)

روش های ساده برای پیشگیری از یبوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ