درباره انواع هپاتیت چه می‌دانید؟

jalalvand
خیلی از افراد به هپاتیت فکر نمی‌کنند و تصور می‌کنند که هپاتیت تنها افراد معتاد را مبتلا می‌کند در حالی‌که هر فردی می‌تواند به این بیماری مبتلا شود. «دکتر پیمان لسان پزشکی» پزشک و کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ مرکز بهداشت غرب تهران، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، موارد مهمی را که باید در رابطه با هپاتیت بدانید، به شما می‌گوید.

هپاتیت سی( C )  از خون منتقل می‌شود و پیشگیری و درمان آن بسیار گران است و محققان تازه روی آن در حال پژوهش هستند.  هپاتیت د (( Dیکی از انواع هپاتیت است که همیشه در شرایطی ایجاد می‌شود که فرد حتما به هپاتیت ب (B) مبتلا باشد.

هپاتیت‌های ایی(E) و جی (G )، انواع دیگری از هپاتیت هستند که از طریق روابط جنسی و خون منتقل می‌شوند. این نوع هپاتیت‌ها جهش ژنتیکی دارند و با بقیه هپاتیت‌ها فرق دارند. این نوع هپاتیت‌ها قابل تشخیص و بررسی نیستند.

یکی از انواع هپاتیت، هپاتیت برق‌آسا نام دارد و یک تا 2 درصد هپاتیت‌های حاد می‌توانند به این مسئله منجر شوند این نوع هپاتیت با کمای کبدی همراه است و علائمی چون خواب آلودگی ، خونریزی معده ، حالت گیجی ، اختلال در انعقاد خون ، افت قند خون و نارسایی کلیوی همراه است و بین 30 تا 50 درصد احتمال مرگ وجود دارد. اگر فردی به این نوع هپاتیت مبتلا شود باید سریعا در بیمارستان بستری و درمان شود.

آزمایش بدهیم؟

برای تشخیص ابتلا به هپاتیت آ، ب و سی ، آزمایش تشخیصی وجود دارد.  وجود ویروس در آزمایش هپاتیت ب (HBS) 3 تا 10 هفته بعد از تماس جنسی مشخص می‌شود و قبل از آن به دلیل دوره مخفی، قابل تشخیص نیست. آزمایش هپاتیت سی (HCV) به بررسی آنتی بادی بدن علیه ویروس می‌پردازد. چنانچه فرد به مدت 6 ماه به این نوع هپاتیت مبتلا باشد، هپاتیت تبدیل به مزمن می‌شود.

با هپاتیت مزمن چه باید کرد؟

درمان هپاتیت مزمن یک درمان حمایتی است و فرد باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کند و از انجام رفتار جنسی به ویژه نوع پرخطر بپرهیزد. این دسته از مبتلایان باید تحت نظر پزشک باشند و درمان‌های ضد ویروس برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.

وقتی واکسن به کمک ما می‌آید

برای هپاتیت سی ، واکسن وجود ندارد و تنها برای هپاتیت ب واکسن ساخته شده است.واکسن هپاتیت ب در سال 1981 ساخته شد این واکسن برای بدن کاملا بدون خطر است و بیش از 90 درصد در پیشگیری از هپاتیت ب موثر است و می‌تواند 85 تا 90 درصد از مرگ‌های ناشی از هپاتیت پیشگیری کند.

چنحوه تزریق این واکسن در بزرگسالان و نوزادان متفاوت است به طوری‌که این واکسن در بزرگ‌سالان در بازو و در نوزادان در جلو و خارج ران تزریق می‌شود. این واکسن در بزرگ‌سالان باید 3 بار تزریق شود. یک ماه بعد از اولین تزریق، تزریق دوم انجام می‌شود و پس از 6 ماه بعد از اولین تزریق، باید یک بار دیگر واکسیناسیون انجام شود. واکسیناسیون در نوزادان از بدو تولد انجام می‌شود و واکسن‌های بعدی باید در 2 ماهگی و 6 ماهگی زده شود که این کار را هم‌زمان با تزریق سایر واکسن‌ها انجام ‌می‌دهند.

واکسن هپاتیت ب در برخی شرایط ایمنی‌ خوبی را برای بدن به وجود نمی‌آورد برای مثال واکسن در برخی افراد بالای 40 سال، مردان ، افراد چاق ، افراد با ژنتیک خاص ، افرادی که دیالیز می‌شوند، مبتلایان به اچ. آی. وی مثبت (HIV) ، مبتلایان به نقص ایمنی و افراد سیگاری، ایمنی مطلوب را در برابر بیماری به وجود نمی‌آورد.

چنانچه تزریق به صورت زیر جلدی و در عمق عضله نباشد، احتمال پیشگیری از بیماری کاهش پیدا می‌کند. اگر واکسن یخ‌زده باشد نیز نباید آن را استفاه کرد چون ایمنی لازم را در برابر بیماری به وجود نمی‌آورد.

تمامی افرادی که به نوعی در خطر ابتلا به هپاتیت ب هستند، واکسیناسیون می‌شوند که می‌توان به پزشک‌ها، دندان‌پزشک‌ها، جراحان، افرادی که در غسال‌خانه کار می‌کنند اشاره کرد. همچنین افرادی که به بیماری‌های مزمن کبد مبتلا هستند یا هپاتیت الکلی دارند نیز واکسیناسیون می‌شوند. افرادی‌که به هپاتیت سی مبتلا شده‌اند ولی هپاتیت ب ندارند نیز باید واکسیناسیون شوند.

مبتلایان به بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، معتادان تزریقی ، افرادی که رفتار جنسی پر خطر دارند ، زندانیانی که مدت اقامت آن‌ها در زندان بیش از 6 ماه است ، رفتگران، آتش‌نشان‌ها ، امدادگران اورژانس ، زندان‌بان‌ها، مسئولان آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، افراد شاغل در پزشکی قانونی و افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند همگی باید واکسیناسیون شوند.

ضمن اینکه افرادی که با فرد مبتلا به هپاتیت ب زندگی می‌کنند باید این واکسن را بزنند. تزریق واکسن هپاتیت ب (B ) و آزمایش آن برای افرادی که رفتار پرخطر دارند در مراکز بهداشت سراسر کشور به صورت رایگان انجام می‌شود.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: علائم بیماری هپاتیت B و C و شیوه انتقال آن

راهی مطمئن برای کنترل علائم گوارشی در بیمارانی که هپاتیت C دارند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ