HPV یا پاپیلومای انسانی با بدن ما چه می کند؟

jalalvand
زگیل‌ها، ضایعات خوش‌خیم حاصل از تکثیر لایه خارجی پوست (اپیدرم) هستند که نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آنها را ایجاد می‌کند. این ویروس، پوست و غشاهای مخاطی را آلوده می‌کند.

ویروس‌های مختلف پاپیلوما انواع مختلف زگیل‌ها را ایجاد می‌کنند و در حقیقت، هریک از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (که بیش از ۱۵۰ نوع مختلف هستند) با انواع خاصی از شرایط بالینی و پاتولوژیک همراه هستند.

به عنوان مثال، انواعی از ویروس پاپیلومای انسانی در سرطان‌های گردن رحم یافت شده‌اند. زگیل‌ها به آسانی و دراثر تماس انتقال می‌یابند و این انتقال اغلب در نقاطی رخ می‌دهد که پوست، دچار آسیب شده وخراش یا سائیدگی پیدا کرده باشد.

احتمال ابتلا به زگیل HPVچقدر است؟

میزان بروز تخمینی این عفونت در کودکان و بالغان جوان، ۱۰درصد است و حداکثر میزان بروز، در سنین دوازده تا شانزده سالگی است. دورة نهفتگی این بیماری متغیر است و برای زگیل‌های معمولی بین یک تا شش ماه طول می‌کشد.

یکی از عواملی که شرایط را برای ابتلا به زگیل مساعد می‌کند ضربه (تروما) است. زگیل‌ها به طور شایع در محل‌هایی که در معرض تروما هستند، ایجاد می‌شوند، مانند دست، سطوح کف‌ پایی و اطراف ناخن‌ها.

عامل دیگر، نقص ایمنی سلولی است. زگیل‌ها در بیماران مبتلا به این نقص (مانند مبتلایان به ایدز ) و نیز در بیمارانی که داروهای تضعیف‌کنندة سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، با شیوع و تعداد بیشتری دیده می‌شوند و مدت بیشتری نیز، باقی می‌مانند.

HPVبرروی پوست چه شکلی دارد؟

زگیل‌های ویروسی بر اثر عفونت ویروسی پوست به وجود می‌آیند. توده حاصل، محدود به لایه خارجی پوست (اپیدرم) باقی می‌ماند. لازم است بدانید که برخلاف باورهای عمومی سطح تحتانی زگیل‌ها ریشه ندارد، بلکه صاف و مسطح است.

اگرچه زگیل بزرگ می‌شود و پوست (درم) را جابه‌جا می‌کند، باز هم محدود به لایه خارجی پوست ( اپیدرم ) باقی می‌ماند.

بر روی سطح بسیاری از زگیل‌ها، زواید استوانه‌ای‌ شکلی دیده می‌شود ( مانند زگیل‌های انگشتانه‌ای بر روی صورت ). در نواحی ضخیم‌تر پوست و در زگیل‌های عمومی، این زایده‌ها به هم متصل می‌شوند و نمایی موزائیک ‌مانند را بر روی پوست پدید می‌آورند.

این نما فقط در زگیل دیده می‌شود و نشانه بالینی ارزشمندی به شمار می‌‌آید. گاهی عروق محتوی لخته کوچک خون که سیاه رنگ در سطح برخی زگیل‌ها دیده می‌شوند.

درمان زگیل ها به چه صورت است؟

در کودکان، تقریباً دو سوم تمام زگیل‌ها، ظرف مدت دو سال خودبه‌خود پس‌رفت می‌کنند. در افراد دچار اختلالات ایمنی، زگیل‌ها ممکن است مقاوم به درمان، گسترده و مزمن شوند.

برای زگیل‌ها، درمان‌های متعددی وجود دارند. در صورت ابتلا به زگیل تناسلی حتما به پزشک مراجعه کرده  تا با نمونه برداری دهانه رحم از عدم ابتلا به سرطان رحم مطمئن شده و زائد داخلی و خارجی زگیل حتما درمان شوند!

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: با دقت به زگیل ها نگاه کنید تا سرطان نگیرید!

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ