این داروها را برای چه دردی بخوریم؟! (قسمت دوم)

jalalvand
قسمت اول این مقاله را از لینک زیر بخوانید

لطفا ابتدای مطلب را در این داروها را برای چه دردی بخوریم؟! (قسمت اول) بخوانید.

سلبرکس: ضد التهاب

کجا به درد می‌خورد؟

این دارو بیشتر از اینکه خاصیت ضد درد داشته باشد، خاصیت ضد التهابی دارد. به این معنی که التهابات مفصلی و عضلانی را رفع می‌کند. به همین دلیل بهترین انتخاب برای این نوع مشکل‌هاست. سلبرکس تنها داروی مسکنی است که روی مخاط معده و دستگاه گوارش تأثیر منفی نمی‌گذارد. البته این به این دلیل نیست که کلاً عوارضی ندارد. هر دارویی عوارض دارد، این را یادتان باشد.

حواس تان باشد:

حواس تان باشد که این دارو با اینکه بهترین و کم‌عارضه‌ترین انتخاب است، اما پژوهشگران ثابت کرده‌اند که مصرف زیاد آن باعث مشکلات (آریتمی) قلبی می‌شود. سلبرکس در حال حاضر تا حدودی جای ایندومتاسین و پیروکسیکام را در بازار نسخه نویسی گرفته است. این دارو در افراد محدودی در درازمدت، باعث گیجی، سردرد،‌ دردهای شکمی و کمردرد می‌شود.

ایندومتاسین: ضد التهاب، ضد درد

کجا به درد می‌خورد؟

این دارو در انواع کپسول، قرص آهسته‌رهش،‌ سوسپانسیون و شیاف در بازار موجود است. مکانیسم کار کردن قرص آهسته‌رهش در بدن به این صورت است که بعد از مصرف، در معده آهسته آهسته باز می‌شود. به همین دلیل در مدت زمانی طولانی در شبانه روز دوز مشخصی از دارو در بدن وجود دارد و درد را در طولانی مدت کنترل می‌کند.

حواس تان باشد:

سوسپانسیون این دارو را با آب‌میوه‌ها ترکیب نکنید. در این صورت باعث یکسری فعل و انفعالات شیمیایی در دارو می‌شوید. ایندومتاسین ممکن است باعث افزایش فشارخون، سردرد و منگی، تاری دید و تهوع شود. در صورت دیدن هر کدام از این عوارض، به پزشک مراجعه کنید. حواس تان به سالمندها باشد، این دارو برای بیماران بالای 90 سال مناسب نیست و آن‌ها را دچار مسمومیت صد درصدی ایندومتاسین می‌کند.

پیروکسیکام: ضد التهاب، ضد درد، تب‌بر

کجا به درد می‌خورد؟

پیروکسیکام و ایندومتاسین داروهای مناسبی نیستند. چون نسبت به اثرشان، عوارض زیادی دارند. در حال حاضر بیشتر برای دردهای التهابی، ژل موضعی پیروکسیکام تجویز می‌شود. این دارو در سه نوع کپسول، آمپول، شیاف و ژل موضعی وجود دارد. مسمومیت در مصرف بی‌رویه پیروکسیکام و بدون نسخه زیاد دیده می‌شود.

حواس تان باشد:

این دارو در حال حاضر بین روماتولوژیست‌ها طرفداران کمتری دارد. پیروکسیکام ممکن است باعث خونریزی شدید گوارشی، یبوست، تهوع، سردرد و خواب‌آلودگی،‌ کم‌خونی و افزایش مدت زمان خونریزی شود که نسبت به اثر مثبتش نمی‌ارزد.

شربت‌ها

سر وعده‌های محلول مثل شربت‌ها و سوسپانسیون‌ها برای کسانی تجویز می‌شود که نمی‌توانند قرص را راحت بخورند. شربت برای کودکان و سالمندانی که در بلع قرص مشکل دارند،‌ بهترین انتخاب است. خیلی وقت‌ها هم فرو بردن قرص برای کسانی که بزاق کمتری دارند سخت است. در این صورت، شربت داده می‌شود. شربت‌ها همان اثر قرص‌ها را دارند و به نسبت قرص، سریع‌تر جذب می‌شوند. شربت‌ها در مواقعی که بیمار در شرایط هوشیار به سر نمی‌برد و در کماست،‌ هم استفاده می‌شوند.

منبع: سلامت نیوز

لینک مرتبط: اسامی غیر مجازترین داروهای لاغری حتما بخوانید!(اول)

اسامی غیر مجازترین داروهای لاغری حتما بخوانید!(دوم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ