در ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی برای پوست‌تان چه اتفاقاتی می‌افتد-قسمت دوم

مهرناز زاوه
برای آنکه پوست خود را جوان‌تر سازید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا شرایط انجام تزریق، لیزر، پرتودرمانی یا اولتراسوند را بررسی کند.

در ۴۰ سالگی
هورمون ها چه تغییری می کنند: در این دهه، انتظار می‌رود که پوست شما استحکام، کشش و رطوبت کمتری داشته باشد. تحلیل رفتن استخوان به علت کاهش سطح استروژن به ساختار صورت آسیب می‌رساند، چشم‌ها را فرو رفته و پوست شما را شل نشان می‌دهد.
چطور به نظر می‌رسد: خشکی، سستی و بی‌رنگی پوست، بروز چین و چروک سطحی، برجستگی مویرگ‌ها و عروق خونی و افزایش لکه‌های پیری. بعضی از بیماران می‌گویند پوست‌شان یک شبه تغییر کرده است! شاید فکر کنید اغراق می‌کنند، اما در واقع درست می‌گویند. با رسیدن به سن ۴۰ سالگی، تغییرات قابل توجهی با توجه به کاهش تضعیف ارتجاعی پوست پدید می‌آید.
نحوه درمان: اگر از دوره‌های قاعدگی سنگین و گرگرفتگی رنج می‌برید، بهتر است یک هفته مانده به دوره قاعدگی از قرص‌های ضد بارداری به همراه دوز پایین پچ استروژن استفاده کنید. زندگی سالم، هیدراته ماندن، خواب کافی، رژیم غذایی متعادل و ورزش به بهبود وضعیت ظاهری پوست شما کمک خواهند کرد.
اقدامات ویژه: علاوه بر مصرف محصولات خانگی می‌توانید روزانه از پاک کننده‌های ملایم، مرطوب کننده، سرم، کرم دور چشم و ضد آفتاب استفاده کنید. محصولات حاوی رتینوئیک اسید یا رتین گزینه مناسبی هستند. رتینول به سلول‌های پوست یادآوری می‌کند که مثل دوران جوانی‌شان شاداب و سالم باشند. به علاوه، چین و چروک سطحی پوست را به حداقل می‌رساند، ضخامت پوست را افزایش می‌دهد، مانع از بروز آکنه شده و لکه‌های ناشی از نور آفتاب را برطرف می‌نماید.
به عقیده متخصصان پوست، این زمان بهترین فرصت برای آن است که ترکیبات فیتواستروژن (ترکیبات گیاهی مانند سویا، جنستئین، دانه انگور، چای سبز، و سیب زمینی وحشی) را به روال روزانه خود اضافه کنید. این ترکیبات با تقلید از استروژن از تضعیف پوست جلوگیری می‌کنند.
در ۵۰ سالگی
هورمون‌ها چه تغییری می‌کنند: سطح استروژن در طی یائسگی (که اکثرا در سنین ۵۱ یا ۵۲ سالگی رخ می‌دهد) به کمترین سطح خود می‌رسد و تستسترون عرصه را از آن خود می‌کند. یک سوم کلاژن پوست در پنج سال نخست یائسگی از بین رفته و انعطاف پذیری، رطوبت و درخشش پوست کمرنگ می‌شود، التهاب به اوج خود رسیده و پوست در معرض آسیب‌های ناشی از نور آفتاب، دود و آلودگی قرار می‌گیرد.
چطور به نظر می‌رسد: پوست نازک، خشک و شل می‌شود، خطوط عمیقی در سطح آن ایجاد شده و تعداد منافذ افزایش می‌یابد، وریدهای عنکبوتی نمود بیشتری پیدا می‌کنند و لکه های پیری بروز می‌یابند، برجستگی‌های ریز و درشتی نیز در سطح پوست نمایان می‌شوند.
نحوه درمان: هورمون درمانی، در جایی که سطح استروژن به اندازه کافی افزایش پیدا کرده باشد، یک گزینه بی‌خطر برای درمان خواهد بود. آبرسانی به پوست و هیدراته نگه داشتن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. پوست بدون هیالورونیک اسید طبیعی است که استروژن با خود دارد، رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهد. شما می‌توانید با دور ریختن صابون‌های زبر، کاهش دمای آب به هنگام دوش گرفتن و شستن صورت در شب از خطر دی هیدراته شدن پوست صورت خود جلوگیری کنید. برای این کار بهتر است از محصولات حاوی هیالورونیک اسید یا نیاسینامید استفاده کنید که شدت قرمزی پوست را کاهش می‌دهند. محصولات حاوی سرامیدها نیز از بافت پوست محافظت می‌کنند. برای کسب نتیجه دلخواه توصیه می‌شود که هر شب کرم انتخابی خود را تجدید نمایید.
اقدامات ویژه: برای آنکه پوست خود را جوان‌تر سازید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا شرایط انجام تزریق، لیزر، پرتودرمانی یا اولتراسوند را بررسی کند. چندین گزینه وجود دارد: بوتاکس و تزریق دیسپورت برای صاف کردن خطوط سطحی، پر کننده‌هایی مانند یوویدرم ایکس سی، یوویدرم حجم دهنده، بلوترو و رادیسه به پر کردن شیارهای عمیق پوست کمک کرده و حجم از دست رفته آن را باز می‌گردانند. تزریق رستیلان نیز حلقه‌های تیره را از بین می‌‌برد. لیزردرمانی هم به رفع لکه‌های قهوه‌ای و آکنه کمک می‌کند. در نهایت، فناوری‌های رادیویی مانند ترماژ و اولتراسوند به کار گرفته می‌شوند که پوست شما را در اطراف پیشانی، گردن و قفسه سینه سفت و محکم می‌سازند.
منبع: prevention

در ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی برای پوست‌تان چه اتفاقاتی می‌افتد-قسمت اول

رازهای جوانی پوست که واقعا جواب می‌دهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ