تمرینات کاربردی برای رفع سلولیت باسن-قسمت اول

مهرناز زاوه
بر اساس مقاله اخیر دانشگاه کرنل، ۹۸٪ از خانم‌های بالغ از سلولیت رنج می‌برند. فرقی نمی‌کند اضافه وزن داشته باشید یا مثل یک مدل لاغر باشید، سلولیت همیشه در کمین شما است.

از هر خانمی که می‌خواهید بپرسید: اگر یک چیز باشد که از آن بیش از همه متنفر باشد، آن چربی است. روی هم رفته، همه از سلولیت بیزارند، اما این حس تنفر برای خانم‌ها قوی‌تر است. این عارضه آقایان را هم درگیر خود می‌کند، اما بیشتر در میان خانم‌ها شایع است. با توجه به مقاله اخیر دانشگاه کرنل، ۹۸٪ از خانم‌های بالغ از سلولیت رنج می‌برند. فرقی نمی‌کند اضافه وزن داشته باشید یا مثل یک مدل لاغر باشید، سلولیت همیشه در کمین شما است.
از ریچل نیکولز، بازیگر فیلم اکشن کانن بپرسید. ۸ سال پیش، وقتی ریچل به عنوان یک مدل مشغول به کار بود، متوجه شد که یک بافت پنیر مانند در پشت‌اش شکل گرفته است. او گفت: «من یک مدل ۲۳ ساله بودم، اما ورزش نمی‌کردم و به غذایم توجه نداشتم. اما در هر لباسی خوش اندام به نظر می‌رسیدم.» او هیچ وقت به باسن‌اش نگاه نمی‌کرد. «می‌گویند سلولیت یک امر ارثی است و هیچ کاری از دست شما بر نمی‌آید؛ پس بهتر است با آن کنار بیایید.»
پس از مدتی، او در نقش یکی از بازیگران سریال محبوب «آلیاس» ظاهر شد؛ این اتفاق زمانی رخ داد که او والری واترز، مربی جنیفر گارنر را استخدام کرده بود. «اولین باری که همدیگر را دیدیم، والری گفت که بدن نرمی دارم. حق با او بود. من در عین داشتن چربی، لاغر بودم. پس از گذشت چند ماه شاهد بودم که سلولیت به طور کامل از بین رفته است، بدون آنکه ماساژی در کار باشد یا ترفند عجیب و غریبی به کار گرفته باشم. انجام تمرینات سخت، ۳ یا ۴ بار در هفته، همراه با یک رژیم غذایی خوب تنها چیزی بود که رعایت می‌کردم.»
تئوری‌های زیادی در رابطه با علت واقعی سلولیت مطرح شده که یکی از آنها کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است: چربی. بنابراین، حتی اگر لاغر اندام باشید، وقتی سلولیت ظاهر شود، به این معنا است که افزایش چربی داشته‌اید. به این مثال فکر کنید: ممکن است فاقد چربی باشید، اما شکم شش تکه هم نداشته باشید. دلیل اینکه شکم شما عضلانی به نظر نمی‌رسد این است که لایه چربی درست در زیر پوست شکم انباشته شده و عضلات زیرین را پنهان نموده است.
اما این فقط یکی از جوانب امر است. ناحیه‌ای که چربی در زیر پوست آن انباشته شده، یک ساختار کاملا متفاوت دارد. اگر سلول‌های چربی در این ناحیه بزرگ‌تر شوند، یک ناهنجاری ساختاری پدید می‌آید که روی سطح پوست قابل مشاهده خواهد بود. این ناهنجاری سلولیت نامیده می‌شود. هر قدر که سلول‌های چربی بیشتر ملتهب شوند، سلولیت ظاهر مشخص‌تری خواهد داشت. اگر بتوانید از شر چربی‌های اضافی در آن ناحیه خلاص شوید، سلولیت از بین خواهد رفت. از آنجایی که باسن اولین نقطه‌ای است که چربی‌ها در آن انباشته می‌شوند، سلولیت در این ناحیه به سختی رفع می‌شود.
در این راستا، ثبات و شکیبایی از اهمیت بسیاری برخوردارند. در مورد ریچل، یک سال طول کشید تا توانست از شر سلولیت خلاص شود. اما با شروع تمرینات خواهید دید که هفته به هفته بهتر می‌شوید. این مسئله از جهت انگیزشی اهمیت بسیاری دارد و کمک می‌کند به برنامه تمرینی خود پایبند شوید.
اگر می‌خواهید به سرعت از شر سلولیت خلاص شوید، بهتر است از مصرف مواد غذایی فرآوری شده به طور کامل خودداری کنید. خوراکی‌های حاوی شکر، سودا، مواد پخته شده و آب نبات و همچنین آن دسته از محصولاتی که اصلاح شده‌اند، مانند نان سفید، پاستای سفید و سیب زمینی سرخ کرده از جمله این مواد غذایی هستند. نتیجه: شما یک رژیم غذایی کامل خواهید داشت که بر اساس گوشت بدون چربی و محصولات تازه شکل گرفته است. اما این بدان معنا نیست که همیشه مجبورید مرغ کبابی و کلم بروکلی بخار پز بخورید.
واترز به شما خواهد گفت که این تمرینات ورزشی هستند که باسن و ران شما را خوش فرم می‌سازند. تمرینات ورزشی سرعتی و دوره‌ای چربی‌های اضافی شما را می‌سوزانند، وضعیت قلبی عروقی شما را بهبود بخشیده و ماهیچه‌های بدن را تقویت می‌کنند. یک برنامه ورزشی جامع معمولا از ۳ دوره مختلف تشکیل می‌شود. هر دوره معمولا ۳ تا ۵ تمرین را شامل می‌شود. در دور اول، تمرینات یکی پس از دیگری انجام می‌شوند، بدون آنکه بین تمرینات استراحت کنید. وقتی تمرینات دور اول را به پایان رساندید، یک دقیقه استراحت می‌کنید و کل تمرینات این دوره را مجددا تکرار می‌نمایید. وقتی یک بار دیگر تمرینات را انجام دادید، به دور دوم رفته و سپس دور سوم را آغاز می‌کنید.
منبع: prevention

درمان‌های خانگی برای از بین بردن سلولیت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ