موفقت جدید دانشمندان در جلوگیری از سرطان مغز

مهرناز زاوه
سرطان مغز یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان بوده و گلیوبلاستوما (GBM) یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین اشکال این بیماری است.خبر خوب این است که اخیرا محققان توانسته‌اند روشی برای کاهش پیشروی GBM و حتی پیشگیری از آن کشف کنند.

سرطان مغز یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان بوده و گلیوبلاستوما (GBM) یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین اشکال این بیماری است. درمان این نوع تومور دشوار بوده و پیشگیری از آن تقریبا غیرممکن است و باید گفت که علت اکثر نمونه‌های آن مشخص نیست. خبر خوب این است که اخیرا محققان توانسته‌اند روشی برای کاهش پیشروی GBM و حتی پیشگیری از آن کشف کنند.
این تحقیق نشان می‌دهد که GBM ها می‌توانند بر روی آمینواسیدهای لازم و ضروری یعنی متیونین و تریپتوفان به روشی غیرطبیعی سوخت و ساز انجام دهند به شکلی که به رشد و بقای آنها کمک کند. این تومورها فاقد یک آنزیم خاص هستند که به آنها این امکان را می‌دهد متیونین را به شیوه‌ای سوخت و ساز کنند که به تولید آموزای یا عامل مولد غده بیانجامد –‌در واقع همان سلول‌های جهش یافته‌ای که قابلیت سرطانی شدن دارند – و از طرفی متابولیسم تریپتوفان را به شکلی تغییر دهد که از GBM در مقابل شناسایی توسط سلول‌های ایمنی محافظت کند.
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که محدود کردن مصرف خوراکی متیونین و تریپتوفان می‌تواند به کند شدن پیشروی تومور و ارتقاء نتایج درمانی آن کمک کند. برای مثال، بازیابی آنزیم‌های از دست رفته در دو مسیر متابولیسمی می‌تواند باعث کند شدن روند پیشروی تومور و کاهش وضعیت تهاجم آن از طریق غیرفعال کردن کینازهای مولد غده و فعال کردن واکنش‌های ایمنی شود.
او در ادامه افزود از آنجایی که GBM ، متیونین را خیلی سریع‌تر از سلول‌های عادی جذب می‌کند، پزشکان می‌توانند مسیر آمینواسید را با پرتونگاری مقطعی انتشار الکترون مثبت دنبال کرده تا مختصات تومور را دقیق شناسایی کنند.
منبع: health

واکسن کزار به پیشگیری از سرطان مغز کمک می‌کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ