غذاهایی که با آلرژی‌های بهاره مبارزه می‌کنند-قسمت اول

مهرناز زاوه
خبر خوب این است که بسیاری از عوامل کاهنده شدت آلرژی طبیعی داخل یخچال‌تان پیدا می‌شوند: غذاهای سرشار از ویتامین C و اسید فولیک با واکنش‌های حساسیت‌زا مرتبط بوده و به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

آلرژی‌های فصلی معمولا با توجه به تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهند و بدترین نوع آلرژی محسوب می‌شوند. میزان بالای دی اکسید کربن در اتمسفر باعث می‌شود که گرده‌های حساسیت‌زا و شدید بیشتری در هوا وجود داشته باشد؛ در شرایطی که شروع هوای گرم مصادف می‌شود با اوایل بهار و دوران طولانی‌تر آلرژی. این فصل برای پرنده‌ها و شکوفه‌ها فصلی فوق العاده است، اما اگر دچار آلرژی‌های فصلی هستید ممکن است این فصل شما را اذیت کند. خبر خوب این است که بسیاری از عوامل کاهنده شدت آلرژی طبیعی داخل یخچال‌تان پیدا می‌شوند: غذاهای سرشار از ویتامین C و اسید فولیک با واکنش‌های حساسیت‌زا مرتبط بوده و به کاهش التهاب کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که در این زمینه برخی گیاهان هم تأثیری مشابه داروها دارند. در اینجا به برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم.
بروکلی
بروکلی در خنثی کردن و از بین بردن علائم آلرژی شما دو خاصیت مهم دارد: از یک طرف سرشار از ویتامین C بوده که در کاهش علائم آلرژی بسیار شاخص است و از سوی دیگر جزو خانواده مرکبات محسوب می‌شود که در باز کردن گرفتگی‌های سینوسی بسیار مؤثرند. محققان می‌گویند مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C می‌تواند باعث کاهش علائم آلرژی شده و تنها یک فنجان از بروکلی خام حدود ۸۰ میلی گرم از آن را دارد.
جوانه بروکلی
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد عصاره این نوع کلم می‌تواند در برابر انواع آلرژی از شما محافظت کرده و از طرفی تأثیرات تشدیدکننده تنگی نفس را به خاطر ذرات خروجی خودروهای دیزلی که جزو موادآلاینده محسوب می‌شوند و قدرت آن را دارند که واکنش‌های آلرژیک شما را وخیم‌تر کنند، کاهش دهد. آنها در همین زمینه، ۲۹ نفر را در معرض ذرات خروجی خودروهای دیزلی قرار داده و بعد واکنش‌های التهابی آنها را با توجه به افزایش میزان گلبول‌های سفیدشان مورد سنجش قرار دادند. سپس به افراد تحت آزمایش به مدت ۴ روز عصاره جوانه بروکلی همراه با انبه دادند. شرکت کنندگانی که از این عصاره نوشیدند، واکنش گلبول‌های سفیدشان نسبت به ذرات خروجی خودروهای دیزلی ۵۴ درصد کمتر از کسانی بود که از این عصاره استفاده نکردند.
باتربور
برگ‌ها و ریشه بوته این گیاه حاوی ترکیباتی به نام پتاسیتز بوده که می‌تواند باعث ایجاد انسداد در واکنش‌هایی شود که به تحریک آلرژی می‌انجامند. آیا این گیاه واقعا جواب می‌دهد؟ محققان می‌گویند بله، هرچند که استفاده از آن برای بچه‌های نونهال، افراد بالای ۶۵ سال یا افرادی که به رگوید (نوعی ابروسیا) حساسیت دارند توصیه نمی‌شود. ریشه این بوته حاوی میزان زیادی پیرولیزیدین آلکالوئید است که می‌تواند منجر به آسیب به کبد شود، بنابراین گیاه شناسان توصیه می‌کنند به دنبال محصولاتی از باتربور باشید که پیرولیزیدین نداشته باشند و یا آنهایی را تهیه کنید که فرآیند جداسازی CO2 رویشان انجام شده است. 
انگور قرمز و زغال اخته 
همه این‌ها دارای ترکیبی به نام رزوِراتول هستند. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در این زمینه انجام گرفت مشخص شد این ترکیب به جلوگیری از واکنش‌های حساسیت‌زای واسطه‌ای پادتن ایمنوگلوبین در موش‌ها می‌انجامد.  
شکلات
تحقیقات نشان می‌دهد کاکائو دارای خواص ضدآلرژی بوده و از طرفی میزان سنتز IgE را کاهش می‌دهد. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۲ هم نشان داده میزان IgE حیوانات آزمایشگاهی که به مدت ۴ هفته رژیم غذایی سرشار از کاکائو داشتند نسبت به موش‌هایی که رژیم غذایی استانداری داشتند کمتر بوده است.
سبزیجات خانواده کلم
این نوع سبزیجات دارای محتوای فیتوشیمیایی –‌و از همه مهمتر کارتنوئید‌– هستند که علائم آلرژی را کمرنگ می‌کنند. به منظور افزایش میزان کارتنوئیدهایی که بدن شما جذب می‌کند، سعی کنید سبزیجات را با کمی منبع چربی بخورید؛ مثلا می‌توانید آنها را در روغن زیتون بپزید.
منبع: prevention

درمان طبیعی آلرژی با عسل خالص

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ