غذاهایی که با آلرژی‌های بهاره مبارزه می‌کنند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد جعفری می‌تواند از ترشح هیستامین‌های تحریک‌کننده آلرژی خودداری کند.

همانطور که در قسمت اول گفتیم بسیاری از عوامل کاهنده شدت آلرژی طبیعی داخل یخچال‌تان پیدا می‌شوند. در اینجا به برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم.
مرکبات
برای به دست آوردن ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C از یک منبع غذایی کامل که قبلا صحبتش را کردیم، می‌توانید از انواع پرتقال، گریپ-فروت، لیموی شیرین و لیموترش استفاده کنید. یک پرتقال بزرگ که یکی از ۱۲ غذایی محسوب می‌شود که دشمن بیماری است چیزی حدود ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C دارد در حالی که نیمی از یک گریپ فروت بزرگ ۶۰ میلی گرم از آن را دارد.
آقطی سیاه (انگور کولی)
این میوه باعث تقویت سیستم ایمنی شما شده و اغلب آن را به نام درمان‌کننده طبیعی آنفولانزا می‌شناسند، از طرفی آنها در کاهش علائم ناشی از آلرژی هم نقش بسزایی دارند. سعی کنید از عصاره یا مربای آن استفاده کنید تا از فلاونیدهای کاهنده التهاب آن بیشتر بهره‌مند شوید.
کلم پیچ
این غذای فوق العاده دشمن انواع آلرژی محسوب می‌شود و درست مثل بروکلی، جزوی از خانواده مرکبات است، اما از طرفی منبع غنی کارتنوئیدها هم هست که در از بین بردن علائم آلرژی نقش بسزایی دارند.
سیر و پیاز
کوئرستین یکی دیگر از سلاح‌های محرمانه‌ای است که به مبارزه با انواع آلرژی کمک می‌کند؛ چرا که عملکردی نظیر آنتی هیستامین دارد. سیر و پیاز سرشار از کوئرستین هستند، درست مانند سیب.
جعفری
تحقیقات نشان می‌دهد جعفری می‌تواند از ترشح هیستامین‌های تحریک‌کننده آلرژی خودداری کند. همانطور که می‌دانید جعفری، خاصیت ادرارآور دارد بنابراین پیش از استفاده از مکمل یا میزان زیادی از آن حتما با پزشک مشورت کنید.
آناناس
این میوه گرمسیری حاوی آنزیمی به نام بروملین است که خواص ضدالتهاب بسیار قوی دارد و از طرفی مکملی عالی برای التیام عطسه هنگام بروز آلرژی محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد بروملین می‌تواند باعث کاهش و بهبود گلودرد و سینوس‌های التهابی شود. به علاوه در باز کردن گرفتگی مجاری در موش‌ها هم تأثیر بسزایی داشته که نشان می‌دهد می‌تواند در درمان تنگی نفس به خاطر آلرژی مؤثر واقع شود. از سوی دیگر آناناس منبع غنی ویتامین C بوده که آنتی اکسیدانی قدرتمند در مبارزه با آلرژی محسوب می‌شود. 
سوپ
هیچ چیز بهتر از یک کاسه سوپ داغ در هنگام بیماری نیست. بهتر است این سوپ، سوپ مرغ باشد چرا که برای درمان آنفولانزا تأثیر بسزایی داشته و اگر گیاهان مختلفی را در آن مخلوط کنید دشمن آلرژی‌ها هم محسوب می‌شوند. برای اطمینان می‌توانید از دستور زیر برای طبخ این سوپ استفاده کنید:
یک عدد سیر و یک عدد پیاز را با پوست بپزید. نصف فنجان برگ‌های بریده شده و تکه تکه گیاه علف خر را به آن اضافه کنید. بعد از آنکه حدود ۵ دقیقه پخت، یک فنجان برگ گزنه و یک فنجان ساقه تکه تکه شده کرفس را با آن مخلوط کنید و بگذارید بین ۳ تا ۱۰ دقیقه بجوشد. پیش از خوردن، می‌توانید پوست سیر و پیاز را جدا کرده و آن را همراه سرکه سیب، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و پودر کاری میل کنید.
گزنه
محال است از غذاهایی که برای درمان آلرژی مفید هستند صحبت شود اما نامی از گزنه به میان نیاید. گزنه به از بین بردن التهاب کمک می‌کند؛ در واقع التهابی که هنگام آلرژی رخ می‌دهد. گزنه حاوی هیستامین است، ماده‌ای شیمیایی که بدن شما طی واکنش به آلرژی آن را تولید می‌کند.
سعی کنید به دنبال کپسول‌های ۵۰۰ میلی گرمی خشک شده و فریزشده آن در فروشگاه محصولات گیاهی باشید و سه بار در روز آنها را مصرف کنید. این بهترین روش برای کاهش آلرژی است؛ البته استفاده از آن برای طولانی مدت توصیه نمی‌‌شود چرا که می‌تواند میزان ذخیره پتاسیم بدنتان را کاهش دهد.
منبع: prevention

۸ آلرژی که علائم مشابه دارند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ