مصرف سرانه‌ی سیگار در ایران و جهان چقدر است؟! (قسمت اول)

jalalvand
در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰هزار نفر فرد سیگاری در دنیا وجود داردکه سهم ایران از این آمار ۷میلیون و ۷۰۰هزار نفر است. همچنین سالانه در دنیا ۶ میلیون نفر به خاطر مصرف دخانیات از بین می‌روند که بخشی از این افراد کسانی هستند که در معرض دود سیگار قرار دارند.

۵۰درصد کودکان در معرض دود سیگار هستند و ۹۰درصد سرطان ریه در مردان و ۸۰ درصد در زنان ناشی از مصرف سیگار است. متاسفانه گران شدن سیگار، جلوگیری از قاچاق سیگار و تمامی تمهیدات برای جلوگیری از مصرف این دودکش سرطان‌زا نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم تاثیرگذار نبوده است. با نگاهی به آماری که براساس سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته است، نگران می‌شوید که شاید راهی برای این توقف این دودکش سرطان‌زا وجود ندارد!

اما بهتر است بدانید که مصرف سیگار در کشورهای توسعه یافته به شدت در حال کاهش است اما در کشورهای شرق اروپا این آمار در حال افزایش است. تبلیغات گسترده درباره‌ی مضرات سیگار گویا در جهان غرب موثر افتاده و برخی از کشورها مانند آمریکا آمار سیگاری‌هایش از سال ۱۹۶۵ تقریبا به نصف رسیده است.

این آمار در مورد کشورهای شرق اروپا که حتی در مصرف مشروبات الکلی هم گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند، بسیار قابل اهمیت است است. مصرف سالانه سیگار در جهان به ٥هزار و ٦٠٠ میلیارد نخ می‌رسد، به‌گونه‌ای که کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده سیگار جهان محسوب می‌شود که سالانه ٢هزار و ٢٥٠میلیارد نخ سیگار تولید می‌کند و در واقع ٤٣درصد تولید سیگار جهان به این کشور تعلق دارد، هرچند که مصرف سالانه سیگار در چین ٣٨درصد مصرف سیگار در جهان است.

با توجه به میزان مصرف بالغ‌بر ٦٥میلیارد نخ سیگار در کشور در سال ٩١، معادل ١٦میلیارد نخ آن از طریق تولید داخل، ١٦میلیارد نخ توسط تولید مشارکتی، ٧میلیارد نخ نیز از سوی عاملیت‌های صنعتی (در مجموع ٣٩ میلیارد نخ) و بیش از ٨میلیارد نخ نیز از طریق واردات به طور رسمی تامین شد. از این‌رو حدود ٢٥درصد از میزان مصرف سالانه کشور به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی که عمدتا نیز از کردستان عراق است وارد کشور می‌شود.

طبق این آمار یونان سالانه ۳.۰۱۷ نخ سیگار، اسلوونی سالانه ۲.۵۳۷ نخ سیگار، اوکراین سالانه ۲.۵۲۶ نخ سیگار، بلغارستان سالانه ۲.۴۳۷ نخ سیگار، جمهوری چک سالانه۲.۳۶۸ نخ سیگار، مقدونیه سالانه ۲.۳۳۶ نخ سیگار، روسیه سالانه ۲.۳۱۹ نخ سیگار، مولداوی سالانه ۲.۲۳۹ نخ سیگار، اسپانیا سالانه۲.۲۲۵ نخ سیگار و بوسنی سالانه ۲.۱۴۵ نخ سیگار، به ترتیب ردیف اول تا دهم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در این جدول آماری ایران با میانگین ٨٥٥ نخ سیگار برای هر بزرگسال در جایگاه ۶۷ ام و عراق با ۷۸۴ نخ در جایگاه ۶۶ ام است جالب است بدانید که کشور ترکیه که همیشه مردمش به سیگاری‌ترین مردم دنیا معروف بودند در این جدول با ۱.۴۴۹ نخ جایگاه ۳۰ ام را دارد.

شاید اگر از بد اجتماعی بخواهیم به این قضیه‌ی نگاه کنیم، مشکلات، نبود کار و زندگی مناسب یکی از علل‌های بارز سیگار کشیدن در افراد است. چراکه با نگاهی گذرا به کشورهایی که در ده کشور اول قرار گرفته‌ایم متوجه اقتصاد بیمار این کشورها می‌شویم.

لطفا ادامه مطلب را در مصرف سرانه‌ی سیگار در ایران و جهان چقدر است؟! (قسمت دوم) بخوانید

منبع: سلامت نیوز- روزنامه سایه

لینک مرتبط:

هشدار درباره خطرات سیگارهای الکترونیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ